Fyra av tio stockholmare vill byta jobb

Fyra av tio stockholmare vill byta jobb

Har du tankar på att byta jobb? Då är du inte ensam. Nästan fyra av tio stockholmare vill byta jobb eller bransch under 2016. Det visar en ny undersökning från utbildningsföretaget Nackademin.

Lika stor andel män som kvinnor i Stockholm har tankar på nytt jobb; 38 respektive 37 procent. Sett till ålder skiljer det sig däremot åt. De yngre stockholmarna är mer sugna på nytt jobb än de äldre. 29 procent i åldersgruppen 40 till 55 har tankar på att byta jobb, jämfört med hela 45 procent i åldern 20-29 och 42 procent i åldern 30-39 år.

Regeringens analysgrupp Arbetet i framtiden menar att det kommer att bli vanligare att byta jobb i framtiden. Globalisering, digitalisering och automatisering förändrar arbetsmarknaden och gör att branschstrukturer luckras upp, yrken försvinner och ersätts med nya.

– Att omskola eller utbilda sig flera gånger under sitt yrkesliv kommer inte att vara det minsta konstigt i framtiden. Det kan både handla om en vilja till förändring och utveckling eller att du behöver anpassa din kompetens efter arbetsmarknadens behov, säger Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Den bästa tiden för en förändring är nu

Ekonomi, tid, familjesituation, bostad och pendlingsavstånd är exempel på verkliga och svåra hinder för många som vill förändra något. Samtidigt kan dessa hinder vara ett sätt att motivera sig själv till att undvika en förändring.

– Förändring är svårt, men fundera över vilka dina drivkrafter är, och ta fasta på dina drömmar för att hitta motivation. De perfekta förutsättningarna för att förändra kommer förmodligen aldrig att dyka upp, och ju tidigare du tar tag i din förändring, desto mer av livet återstår att leva, säger Martina Lindgren.

Övning – den nöjda pensionären

Tänk dig att du är pensionär, sitter vid köksbordet och tittar tillbaka på ditt liv – vad har du arbetat med fram tills nu? Vad har du uppnått i ditt yrkesliv? Vilken karriär föreställer du dig att du har haft? Hur tror du att ditt yrkesliv sett ut som nöjd pensionär?

Ur Nackademins microlearningkurs om söndagsångest: www.nackademin.se/sondagsangest

Om undersökningen

Nytt år, nya möjligheter. Har du tankar på att byta jobb eller bransch under 2016?
37 % Ja
49 % Nej
14 % Vet inte
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Nackademin. Under perioden 19 januari–3 februari 2016 har sammanlagt 1008 intervjuer genomförts med kvinnor och män 20-55 år i Stockholms län.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 32 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. 72 % av Nackademins studenter får jobb innan examen och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.