Kulturhuset Stadsteatern Digital Innovation

Nackademin introducerar Virtual Reality till Kulturhuset Digital Innovation festival

Den 24 mars är det återigen dags för Kulturhuset Stadsteatern Digital innovation festival. En ny programpunkt för i år är Virtual Reality där Nackademins studenter presenterar konstens digitala framtid genom tre unika VR-applikationer där besökaren får uppleva konst och kultur på ett helt “nytt” och innovativt sätt.

Tekniken utvecklas snabbt och även möjligheterna för en mer interaktiv upplevelse av konst och kultur. Fredrik Persson, utbildare på Nackademin, menar på att genom användning av Virtual Reality kan vi ta steget in i en annan värld och få en mer intensiv och immersiv upplevelse av konst och kultur.

“ VR, immersiva upplevelser, öppnar upp möjligheten för att förena människor och tämjer på våra uppfattningar och gränser om vad konst och kultur är och får vara. VR-applikationerna som våra studenter nu skapar tar konsten och kulturen till en helt ny färgrik och kraftfull dimension” säger Fredrik Persson, Performa Media Solution Scandinavia

Charlie Nelson Prag är projektledare för Digital Innovation och ser fram emot att introducera Virtual Reality som programpunkt i år.

“ Alltfler konstnärer och kreatörer har börjat arbeta och utforska inom VR, så vi ser det som en självklarhet att inkludera det i vårt program. Det är ett nytt format som öppnar upp för många nya möjligheter för konsten och kulturen, samtidigt som det innebär många nya utmaningar. Man får exempelvis tänka om när det gäller berättarformat och publikupplevelse. Vi är otroligt tacksamma för Nackademins medverkan på festivalen och ser mycket fram emot att själva få testa deras applikationer. Under festivalen kommer även Arash Anbari, vår VR-praktikant från Nackademin, presentera sitt projekt som är ett utforskande av en VR-upplevelse av Kulturhuset Stadsteatern, säger Charlie Nelson Prag

3 unika innovativa VR-applikationer

En av VR-upplevelserna testar höjdkänslan och tar användaren med på en virtuell resa där de kan uppleva höjder på ett säkert och kontrollerat sätt. Detta är en möjlighet att öva på sin höjdskräck och samtidigt få en ny och unik upplevelse i en fysisk trygg miljö.

" Genom att simulera höjdskräck känslan eller den fritt fallande känslan, kan användare uppleva något de annars inte skulle ha möjlighet att uppleva i fysiska verkligheten. Denna typ av VR-upplevelse är till för att möta människors rädslor och reaktioner på olika situationer säger Oskar Möllberg VR-student på Nackademin

I den andra VR-upplevelsen får användaren måla ett verk genom att kasta olika vattenballonger med färg mot en tom canvas eller mot digitala konstverk.

“ Här ställer vi oss frågan, vad är konst egentligen? Ska konst ha gränser och vad betyder digitala konstverk våra liv? Vi vill tänja på gränserna och uppmana till reflektion över vad som anses som kultur och konst eller inte” säger Tim Rosenquist VR-student på Nackademin

Den sista VR-upplevelse tar in användaren mitt in i ett avsnitt ur det sjunde inseglet, där döden spelar schack.

“ Genom att låta användaren uppleva detta, vill vi att att du ska bli påmind om de ofrånkomliga och oundvikliga naturen av döden i sig och få en möjlighet att fundera på vår egen tillvaro och vad det betyder för oss. Här kan vi visa på den märkliga drömmen om evigt liv och vår förnekelse av dödens närhet“ säger Henry Mikkonen VR-student Nackademin

Ökat behov av VR-utvecklare i flera olika branscher

Det är idag ett ökat behov av VR inom flera branscher, och därmed en stor efterfrågan på personer med denna typ av kompetens. Inom samhällsbyggnad används tekniken för att visa hur framtida bostäder och bostadsområden kan se ut innan de är färdigbyggda, inom vården har VR börjat slå igenom ordentligt och används bland annat till att visualisera människokroppen, träna på operationer eller som ett verktyg för rehabilitering. Modebranschen är också en bransch som använder sig av VR och AR allt mer.

Om utbildningen Virtual Designer utvecklare på Nackademin

Som Virtual Reality-utvecklare (VR-utvecklare) skapar du verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D. Utbildningen ger dig möjligheten att förstå och förklara utvecklingsprocessens alla skeden och självständigt kunna välja arbets- och projektmetodik för att kunna skapa effektiv utveckling i VR-miljö.

Ansökan till Virtual Designer utvecklare på Nackademin stänger 2 maj.