​Nackademin kartlägger svenskarnas söndagsångest

​Nackademin kartlägger svenskarnas söndagsångest

Känner du ofta ångest över en ny vecka under söndagen? Då kanske det är dags att byta sysselsättning. Det visar en ny undersökning som genomförts av utbildningsföretaget Nackademin om svenskar och söndagsångest, där hälften uppger att orsaken till ångesten är missnöje inför kommande veckas sysselsättning.

Undersökningen Den Svenska Söndagsångesten visar också att fenomenet söndagsångest är långt ifrån ovanligt i Sverige. Hela 6 av 10 svenskar runt om i landet uppger att man upplever eller har upplevt ångest inför kommande vecka under söndagen.

På frågan om vad som orsakar söndagsångest svarade 22 % av svenskarna att man inte trivs med det man gör under veckorna.

- Vantrivs du med ditt jobb eller din utbildning till den grad att den ger dig söndagsångest kan det vara hög tid att göra något åt det, menar psykolog Jenny Rickardsson, expert på ångestpsykologi och fortsätter:

- Vi ägnar en stor del av vår vakna tid åt att jobba eller studera, och för att må bra i längden är det viktigt att känna att det man ägnar sig åt känns meningsfullt eller tillfredsställande på något sätt. Om man inte upplever att ens arbete, studier eller annan sysselsättning är givande så kan det vara skäl att se över sin situation.

Hösten 2015 erbjuder Nackademin 26 yh-utbildningar inom bygg, IT, design, kommunikation och hälsa.

- Att inse att man inte är helt nöjd med sin sysselsättning är ofta ett första steg till att börja kolla på utbildningar. Många av våra studenter är t.ex. karriärbytare och de allra flesta väljer att studera hos oss eftersom våra utbildningar är korta, innehåller mycket praktik och är en snabb väg ut till arbete för den som är sugen på att byta bana, säger Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

1000 svenskar om söndagsångest – slutsatser:

• Unga har mest söndagsångest. Söndagsångest är vanligast i åldrarna 18-29. 45 procent av 18-29-åringarna upplever återkommande söndagsångest och hela 78 procent lider av eller har lidit av söndagsångest under någon period i livet.
  • Högutbildade har mer söndagsångest än andra. Det är vanligare för personer med universitetsutbildning och gymnasieutbildning att uppleva söndagsångest än personer med enbart grundskoleutbildning.
  • Söndagsångest orsakar sömnproblem. Fem av tio med söndagsångest tycker att sömnen ibland påverkas, en av tio menar att sömnen alltid påverkas av deras söndagsångest.
  • Norrlänningar har minst söndagsångest. Det är mindre vanligt att ha eller ha haft söndagsångest bland personer som bor i Norrland.

Läs fler slutsatser från undersökningen samt tips och råd kring hur du kan lindra din söndagsångest på
sondagsangest.nu.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av utbildningsföretaget Nackademin tillsammans med Novus, för att ta reda på hur allmänheten i Sverige upplever söndagsångest. I undersökningen genomfördes 1085 st intervjuer med målgruppen svenska allmänheten 18-79 år under perioden 12-18 mars 2015.

Om Nackademin
Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds 26 utbildningar inom områden som design, kommunikation, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. Totalt har Nackademin ca 1500 studenter och ca 45 anställda fördelade på de tre verksamhetsområdena. Läs mer på www.nackademin.se.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds 19 utbildningar inom områden som design, business, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. Företagsutbildningarna är i uppstartsfasen och erbjuder kompetensutvecklande kurser för företag och organisationer. Gymnasieutbildningarna riktar sig mot elever som har siktet inställt på högre studier. Totalt har Nackademin ca 1500 elever och ca 80 anställda fördelade på de tre verksamhetsområdena. Läs mer på www.nackademin.se.