Platschefsutbildningen på Nackademin, en av alla utbildningar som matchar kriterier för omställningsstudiestödet

Nu har fler råd att studera! Nackademins utbildningar matchar kriterier för omställningsstudiestödet

Omställningsstudiestödet är ett helt nytt studiestöd för vuxna mitt i arbetslivet. Det öppnar upp för helt nya möjligheter för de som vill bredda sin kompetens, antingen genom att vidareutbilda sig inom ett område eller karriärväxla och byta spår helt. Nu kan du söka omställnings­studiestöd för studier i Sverige som börjar 1 januari–30 juni 2023.

Idag funderar många på att byta yrkesbana och/eller stärka sin konkurrenskraft på arbetsmarknaden men privatekonomin blir ofta ett hinder. YH-utbildningar är CSN berättigade, men detta stöd är inte alltid tillräckligt för att hantera privatekonomin. Omställningsstudiestödet är därför oerhört viktigt för både samhälle och individ.

Rapporter från bland annat Svensk Näringsliv och Tillväxtverket visar att Sverige lider av kompetensbrist inom i stort sett samtliga branscher, samtidigt som många betraktar oss som en kunskapsnation. Detta gör att vi tappar konkurrenskraft som individer, företag och nation menar Astrid Westfeldt Corneman, VD på Nackademin.

“ Sverige går mot en lågkonjunktur. Konkurrensen om jobben kommer att öka och företagen kommer att behöva vara bättre än någonsin för att överleva. Att investera i kunskap och kompetens är viktigare än någonsin tidigare. Vi behöver få det livslånga lärandet att bli verklighet.” säger Astrid Westfeldt Corneman, VD på Nackademin

Vem som kan få omställningsstudiestöd beror på en rad kriterier. Vid urval av vilka som ska erhålla stödet görs en bedömning av vilken kompetens som näringslivet bäst behöver. Nackademins utbildningar är direkt matchade till näringslivets behov av yrkeskompetens. Lars Svärdling, Marknadschef på Nackademin, spår att nya målgrupper kommer växa fram i samband med studiestödet.

“ Omställningsstudiestödet ger möjlighet att skapa bästa ekonomiska förutsättningarna att pausa en nuvarande anställning för vidare kompetensutveckling. Vi hoppas och tror att vi tack vare omställningsstudiestödet kommer att nå en bredare målgrupp och få fler kvalificerade sökande till våra utbildningar, säger Lars Svärdling, Marknadschef på Nackademin

Nackademins samtliga utbildningar matchar kriterier för omställningsstudiestödet. Bland annat Platschefsutbildningen och YH-kurser inom bygg och IT.

Platschefsutbildningen är för de som arbetar inom Byggbranschen och nu känner sig redo att investera i sin framtida karriär och vill vidareutbilda sig. Sökande till utbildningen ska ha arbetat som t ex arbetsledare, entreprenadingenjör, kalkylator eller projektledare inom bygg och anläggning.

YH-kurserna inom bygg, IT och kommunikation är alla 16 veckor långa och kan läsas på 25 eller 50 procent. Kriterier som krävs för att få igenom en ansökan om omställningsstudiestöd.

Program med utbildningsstart augusti 2023

Platschef – distans

Tandsköterska – Distans

Välfärdstekniksamordnare – Distans