Ny tjänst hjälper dig hitta flow på jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta flow på jobbet

Tänk om det fanns en lampa som lyste rött när du är inne i flow och inte vill bli störd. Eller en röst som sa ifrån när du fokuserar på fel saker. Nu är det möjligt. Nackademin lanserar idag code.mode, en tjänst som ska få programmerare att hitta flow.

Att vara i flow är lite av det perfekta jobb-modet, speciellt för kodare. Så länge du inte blir störd. Nackademin har tagit fram sajten code.mode med sex stycken unika script för programmerare att testa och vidareutveckla för att hamna i, underlätta eller återgå till sitt ultimata jobb-flow.

– Flow brukar inom psykologin kallas för “den optimala upplevelsen” och uppstår när utmaningen i en uppgift är som störst, utan att vara omöjlig. Men undersökningar visar att vi bara är i flow ungefär fem procent av arbetsdagen. Det vill vi ändra på, säger Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Sajten code.mode riktar sig främst mot de som är intresserade av IT och programmering, men kan användas av alla som vill hitta bättre flow på jobbet. Ett script heter ”shine_bright_like_a_coder”, och blockerar levande störningsmoment i din omgivning med hjälp en Philips Hue-lampa som lyser rött när du är i flow. Scriptet ”start­_me_up"låter Spotify automatiskt starta din favoritlåt när det är dags att börja jobba.

– Med code.mode vill vi visa på möjligheterna i dagens uppkopplade värld, och på kreativa sätt att använda digitala verktyg och open source. Nu utlyser vi en tävling tillsammans med Sweclockers, där vi uppmanar programmerare att utveckla egna flow-scripts. Vi tror att det kommer att hända riktigt spännande grejer när många programmerare slår sina kloka huvuden ihop, säger Martina Lindgren.

Code.mode lanseras idag, den 30 mars, och finns på codemode.co