Säsong 2 av Utbildningspodden består av fyra fristående avsnitt och tar upp ämnen som konsten att välja utbildning, byggbranschen, IT-branschen och praktik.

Utbildningspodd ska hjälpa fler till rätt yrke

Allt fler svenskar väljer att vidareutbilda sig. Men i takt med att nya yrken växer fram är val av utbildning inte alltid självklart. Därför lanseras nu säsong 2 av Utbildningspodden för att fortsätta vägleda fler till rätt yrkesval.

Vi vill lyfta yrken på uppgång och inspirera fler till att våga ta steget och hitta rätt yrke, säger Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin som ger ut podden.

Allt fler väljer en eftergymnasial utbildning – på mindre än 20 år har andelen högutbildade i Sverige ökat med över 10%*. Samtidigt växer utbildningsutbudet i takt med att nya yrken efterfrågas på marknaden. För att hjälpa fler till rätt yrkesval lanseras därför en ny säsong av Utbildningspodden.

Bakom podden står utbildningsföretaget Nackademin som hoppas att de fyra nya avsnitten ska vägleda och inspirera både unga som söker vidareutbildning för första gången, liksom personer som funderar på att byta karriär senare i livet.

- Det är lätt att fastna i traditionella yrken när man väljer utbildning men marknaden erbjuder idag en oerhörd bredd. Det finns spännande branscher och yrken som många inte känner till, säger Martina Lindgren, som programleder podden och arbetar som marknadschef på Nackademin.

Varje avsnitt består av ett reportage från verkligheten som följs av ett samtal med en expert inom temat för avsnittet. Två framtidsbranscher som lyfts i podden är bygg och IT. I dessa avsnitt tas bland annat frågor om kompetensförsörjning, trender och framtidsutsikter upp.

- Bygg och IT är bra exempel på två branscher där utbudet på utbildningar ökar rejält. I podden lyfter vi därför nya yrken inom dessa branscher för att skapa intresse och nyfikenhet för jobb som många knappt vet existerar, fortsätter Martina Lindgren och avslutar;
-Det är så många faktorer som spelar in när man väljer utbildning. Målet med Utbildningspodden är att lyfta yrken och branscher på uppgång men kanske främst, att bidra med insikter som förenklar valet för fler.

Utbildningspodden nås via AcastiTunes och där poddar finns.

Fakta om Utbildningspodden:

- Ges ut av Nackademin som erbjuder yrkeshögskoleutbildningar i Stockholm och Uppsala
- Gavs för första gången ut i mars 2018 med fyra avsnitt
- Lyssningsstatistik för säsong 1: 5602 st
- Programledare: Martina Lindgren, marknadschef, och Johanna Lyngarth, ansvarig PR och strategisk kommunikation – båda på Nackademin
- Podcasten produceras av Gustav Nord på Flip-Flop Interactive
- De fyra avsnitten i säsong 2 är: Konsten att välja utbildning, Välkommen till byggbranschen, Välkommen till IT-branschen, Praktik – gör dig redo för jobb

Källor:

* https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/utbildningsnivan-i-sverige/

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 32 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. 72 % av Nackademins studenter får jobb innan examen, och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.