Fashion Futures 2005 - prestigefylld modetävling och utställning på Nationalmuseum i höst

Modetävlingen Fashion Futures (Concours International des Jeunes Créateurs de Mode) är världens mest prestigefyllda designertävling för studenter och i höst hålls jurybedömning och utställning av de svenska finalisternas kreationer på Nationalmuseum. Tävlingen är tjugo år gammal och Sverige deltar i år för tredje gången. Ett fyrtiotal studenter från Konstfack, Beckmans Designhögskola och Institutionen Textilskolan vid Högskolan i Borås tävlar. En prominent jury bestående av representanter från svenskt mode, svensk formgivning och svensk kultur (bl a chefen för Nationalmuseum Solfrid Söderlind) väljer ut tio finalister som representerar Sverige i sluttävlingen i Paris 15 december 2005. Ingrid Giertz-Mårtenson är projektledare och juryns ordförande i Sverige. Fashion Futures möjliggörs och stöds av Pfaff symaskiner, VSM Group. Genom Fashion Futures, tillsammans med den andra utställningen i höst som lyfter fram design i klädedräkten Sverige i tio skepnader (16 november - 26 februari 2006), vill Nationalmuseum lägga grunden för en gemensam mötesplats för unga kreatörer, bransch och kulturliv samt etablera museet som ansvarmuseum även för design i klädedräkten. Tävlingsdeltagarna skapar en kreation som tolkar årets tema samt uppvisar ett konstnärligt och personligt uttryck i kombination med känsla för tillskärning, material och sömnad. Tema för 2005 är Nya samspel: Mode, Konst och Teknologi. De tio finalisternas kreationer visas i övre trapphallen på Nationalmuseum under perioden 12 oktober-30 oktober. Kreationerna kläs på dockor som placeras bredvid gipsavgjutningarna av antika förlagor som står utställda i nischerna - en placering som fångar in nutiden, blickar framåt samt ger en fingervisning tillbaka i konsthistorien. Förra året visades finalisternas plagg på Svensk Form och året där innan på Nordiska Museet, båda i Stockholm. Pressbilder och ytterligare information: För pressbilder på förra årets finalplagg och ytterligare information vänligen kontakta informationschef Lena Munther lmr@nationalmuseum.se 08-5195 4390 eller projektledare Ingrid Giertz-Mårtenson igm@swedishvision.se 070-692 22 00 Priser vid den stora finalen i Paris Första pris: 3 000 euro (ca 27 000 kr), ett stipendium till ett års studier vid någon av Designskolorna som drivs av Chambre Syndicale de la Couture Parisienne samt en Pfaff Top-of-the-line symaskin. Övriga priser: En elev per deltagande land belönas med ett stipendium på 450 euro (ca 4 050kr). Ett speciellt pris, en Pfaff Top-of-the-line symaskin ges till en av företaget utvald tävlingsdeltagare. Ett pris delas ut av den franska broderidesignern Jacques Lesage. Juryn i Sverige består av: Ingrid Giertz-Mårtenson, Vd Swedish Vision, ordförande Martina Bonnier, Modechef Damernas Värld Margareta van den Bosch, Chefsdesigner H&M Pär Engsheden, Designer Cia Jansson, Modechef ELLE Ewa Kumlin, Vd Svensk Form Lill Nylén, PR-chef Pfaff VSM Group Solfrid Söderlind, Överintendent, Chef för Nationalmuseum Deltagande länder i den internationella finalen (hittills bekräftade): Sverige, Frankrike, England, Tyskland, USA, Canada, Japan, Kina, Indonesien, Thailand, Filippinerna, Pakistan, Argentina, Peru, Chile och Colombia. NATIONALMUSEUM Södra Blasieholmshamnen telefon 08-5195 4300, fax 08-5195 4436 www.nationalmuseum.se Nationalmuseum samarbetar med ABB AB, Stora Enso AB, Securitas, Accenture, Fagerhults Belysning AB, Grand Hôtel Stockholm och Svenska Dagbladet.