Till vänster: Textiltryck “swing”. Till höger: minä perhonen, “forest parade” från höst-vinterkollektionen 2018-2019. Modell: Miyuki Emond,

Japan möter Norden. Ny designutställning med formgivaren Akira Minagawa öppnar på Nationalmuseum 22 februari

I vår lyfter Nationalmuseum fram den nutida japanska formgivaren Akira Minagawa. Bakom hantverket i textilier, modeplagg och andra föremål ligger hans egen designfilosofi där minnet spelar en central roll för skapandet. Norden och nordisk design har alltid varit viktig för Minagawa i sin formgivning, vilket blir tydligt för besökaren. Utställningen Design = Memory. Akira Minagawa & Minä perhonen öppnar 22 februari och pågår till och med den 18 augusti.

Akira Minagawa är en av de mest framstående formgivarna i Japan idag och grundare och chefsdesigner för mode- och textilmärket Minä perhonen. Minä betyder ”jag” på finska och perhonen betyder ”fjäril”. Minagawa bor och arbetar i Tokyo men hans och företagets aktiviteter sträcker sig långt bortom Japans gränser. I utställningen utforskas Akira Minagawas och Minä perhonens designfilosofi, från de första idéerna till skisser, originalverk och slutprodukt. Uppfattningen att även brukarnas upplevelser ihop med klädesplagg och föremål spelar en viktig roll presenteras i berättelser där plaggen förvandlas till minnen.

"Form skapar känslor. Känslor blir minnen. Ur minnen kommer idéer, idéer återgår till form. Jag anser att form och minne är i ett kretslopp, där var och en av dem är samma energi i ett annat tillstånd." Så beskriver Akira Minagawa den grundläggande tanken, det cirkulära flödet, som präglar utställningen Design = Memory.

Minä perhonens sfär av kreativa verksamheter har från starten 1995 till idag utvidgats från mode till heminredning och omfattar nu alla vardagslivets aspekter, till och med hur design kan få oss att må bättre i vardagen. Minä perhonen började arbeta med hållbarhet mycket tidigt. Plaggen skärs noggrant för att undvika rester. Stuvarna som blir kvar används i knappar, väskor, kuddar och i fantasifulla mjukisskulpturer. Några av exemplen som besökarna möter i salarna kommer från en lång erfarenhet av internationella designsamarbeten, bland annat med producenter som Artek, Kvadrat, Iittala, och Klippan. Utställningen presenterar ett urval plagg och textilier som visar att minsta detalj är viktig – från materialval till nya och djärva innovationer. Målet är att skapa textilier, plagg och föremål som står emot tiden och åldras vackert – tillsammans med användaren.

Som en central del av utställningen finns en stor väggmålning i salen. Med början under installationen av utställningen, och avslutande under vernissagehelgen, kommer Minagawa själv att utföra en väggmålning inför besökarna. Bland de svenska formgivare som har samarbetat med Akira Minagawa kan Ingegerd Råman nämnas. Råman som främst har keramiken och glaset som sina material har här arbetat med textil.

På kvällen under vernissagedagen den 22 februari, kan besökarna lyssna till ett samtal mellan Minagawa och Råman, modererat av utställningens kurator Susanna Pettersson, på plats i Södra ljusgården. Platsen blir också scen för en performance av dansaren Aoi Yamada, dansare, modell och skådespelare, som uppträder i samband med öppningen av utställningen Design=Memory. Akira Minagawa & Minä perhonen.

Till utställningen produceras även en katalog.

Utställningskurator: Susanna Pettersson, VD Finska Kulturfonden, tidigare överintendent för Nationalmuseum.

Samma dag, den 22 februari, öppnar Nationalmuseum även utställningen Harriet Backer.

Pressbilder för Design=Memory. Akira Minagawa & Minä perhonen.

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar omfattar cirka 700 000 föremål och innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Nationalmuseum är en statlig myndighet vars uppdrag är att vårda och tillgängliggöra konsten i samlingarna samt främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen.