Om staden Roms storslagenhet och förfall

Välkommen till höstens första pressvisning på Nationalmuseum torsdag 2 september kl 11, Gravyrgalleriet, entréplanet. I närvaro av konstnären Per Svensson: Rom i svart och vitt. Giambattista Piranesi och Per Svensson 2 september-28 november 2004. Utställningen Rom i svart och vitt på Nationalmuseum blir ett fängslande möte mellan de besläktade konstnärssjälarna Giambattista Piranesi och Per Svensson. Utställningen visar i grafiska blad hur två konstnärer, den ene verksam på 1700-talet och den andre idag, på ett likartat sätt låtit sig inspireras av staden Roms storslagenhet och förfall. Vi visar 45 blad av Per Svensson och 23 blad av Piranesi. Utställningen visar en slags dokumentärgrafik över staden Roms storslagenhet och förfall och blandar två personligheters synsätt och tolkningar av Rom. Härigenom utmanas vår egen uppfattning om den eviga staden. I sina utsikter över Rom och i sina arkeologiska verk propagerade Giambattista Piranesi för den romerska antikens företräde framför den grekiska. Piranesi ville med sina bilder frammana en idealiserad bild av stadens monument. Vår idag nästan ende verksamme koppargrafiker i större format Per Svensson frammanar i mörka, dunkla akvatinter detaljer och drömska visioner av det barocka Roms forna glans. I samband med en längre vistelse i Rom började han arbeta med ett omfattande projekt som fått titeln Roma, en svit stora etsningar, som hämtat inspiration från stadens arkitektur. Dessa blad har, sin olikhet till trots, en släktskap med Piranesis skildringar. De båda konstnärerna kompletterar t ex sina arkitektoniska motiv med djur, människor och växtlighet, men tolkat på helt skilda sätt. AVSÄNDARE Lena Munther Informationschef/Head of Information INFORMATION För ytterligare information kontakta utställningens kommissarier Ulf Cederlöf telefon 08-5195 4402 och Jan von Gerber jvg@nationalmuseum.se telefon 08-5195 4403. För övrig information kontakta Lena Munther lmr@nationalmuseum.se 08-51 95 43 90. NATIONALMUSEUM Södra Blasieholmshamnen Box 16176 SE 103 24 Stockholm telefon 08-5195 4300 fax 08-5195 4436 www.nationalmuseum.se Nationalmuseum samarbetar med ABB AB, Stora Enso AB, Securitas, Accenture, Fagerhults Belysning AB och Grand Hôtel Stockholm