Det händer på Naturhistoriska riksmuseet i september

Geologins dag - Upplev en stenkul heldag för hela familjen! Leta efter fossil, se ett vulkanutbrott och träffa Dr. Sten som undersöker medhavda stenar! Nytt för i år - lär dig om meteoriter!

Upplev också människokroppen med alla dess funktioner i nya utställningen Djuret människan! En interaktiv upplevelse som också lär oss om vårt ursprung.

Geologins dag
En stenkul heldag full av aktiviteter! Nytt för i år är meteoritvisningar i utställningen Skatter från jordens inre.

När: Lördag 14 september Klockan: 11.00-16.00 (museet öppet 11.00-18.00)

Dagens program:

Lär dig om geologi
Klockan 11:00-16:00
Föreningar och företag inom geologi-området informerar om sin verksamhet. Entréplan.

Fossilletning
Klockan 11.00-16.00
På gården kan alla barn prova på att gräva efter fossil!

Dr. Sten
Klockan 11.00-16.00
Ta med egna stenar och få de undersökta av Dr. Sten. Övre plan.

Aktiviteter i skaparverkstaden
Klockan 12.00-16.00
Gör din egen vulkan i Skaparverkstaden. Kostnad 30 kr.

Meteoritvisning
Klockan 12.00
Professor Ulf Hålenius visar meteoriter i utställningen Skatter från jordens inre.

Volcano di Frescati
Klockan 13.00
Se ett vulkanutbrott på Vegaplatsen!

Den osynliga älven
Klockan 13.00

Meteoriter
Klockan 13.00-16.00
Museets intendent Jan-Olov Nyström visar hur man skiljer riktiga från falska meteoriter. Har du kanske hittat en meteorit? Välkommen att ta med den för identifikation!

Geologivandring
Klockan 14.00-15.30
Gå 2 miljarder år tillbaka i tiden: En vandring i Frescati med forskaren Åke Johansson som berättar om mineral och bergarter.

Den osynliga älven
Klockan 15.00 Specialvisning på Cosmonova. Om utforskandet av Bjurälvens grottsystem i norra Jämtland. 50 kr barn, 100 kr vuxen. Rek. från 10 år.

Med reservation för ändringar i programmet. Utbudet kan komma att uppdateras.

Astronomins dag
En dag med aktiviteter i astronomins tecken! Upplev rymden så nära man kan komma på Cosmonovas kupol!

När: Lördag 28 september

Upptäckarpaketet Dino
Upplev dinosauriernas värld på nära håll. Med DINO-paketet får barnen en klurig frågesport, interaktiva övningar och storslagen filmupplevelse på Cosmonova. Titta, hitta, mät, upptäck!

Ingår i din kombibiljett. Pris: 50 kr för barn, 150 för vuxna. Cosmonova har en åldersgräns på 5 år.

Nya utställningar:

Djuret människan!
Vår nya permanenta utställning lär oss allt om människokroppen, och förklarar varför vi ser ut och fungerar som vi gör. Jämför dig med andra djur och utforska dig själv och dina sinnen.

Skrota alla djur
En imponerande och smart utställning med verk av konstsmeden Niklas Fännick. Han har gjort djurskulpturer i 100% återvunnet material som annars skulle hamnat på skroten.

Visas till 13 oktober

För ytterligare information och bilder, kontakta Caroline Forsström, marknadsassistent
Telefon: 08-5195 5192. 0734-17 56 80 E-post: caroline.forsstrom@nrm.se