​​​​​Naturhistoriska riksmuseet lockar allt fler besökare

​​​​​Naturhistoriska riksmuseet lockar allt fler besökare

Sveriges museer fortsätter att locka mängder av besökare. Den nya sammanställningen från Riksförbundet Sveriges museer visar att Naturhistoriska riksmuseet är en av besökarnas stora favoriter.

Den undersökning som Riksförbundet Sveriges museer genomfört bland sina medlemmar visar att flera museer ökat sina besökssiffror markant under 2015. Undersökningen visar också att Naturhistoriska riksmuseet med sina 531 637 besökare åter är det tredje mest besökta museet i Sverige.

– Det glädjer oss att se att allt fler vill lära sig om naturen. Vi tar vårt uppdrag på största allvar och strävar hela tiden efter att på nya sätt få våra besökare att upptäcka hur fantastisk och sinnrik vår värld är, säger Jan-Olov Westerberg, överintendent på Naturhistoriska riksmuseet.

Senast museet kunde stoltsera med så goda besökarsiffror var 2010. Nu blickar vi framåt och laddar inför det nya året.

– Sedan 1 januari har museet fri entré eftersom vi är ett statligt museum. Sedan tidigare vet vi att det bidrar till fler besökare. Vi kommer även fira att vårt museum har funnits i 100 år ute i Frescati på olika sätt, så det finns många anledningar att besöka oss under 2016, säger Jan-Olov Westerberg.

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet
Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter. På Cosmonova, IMAX- och 3D-biograf samt ett av Europas främsta digitala planetarier, visas föreställningar som tar dig med mitt in i äventyret!

Caroline Borgudd

Presskontakt Marknads - och kommunikationsstrateg Cosmonova och utställningar 08-51954012
Caroline Forsström

Presskontakt Marknadsassistent 08-519 551 92

Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet är en myndighet under Kulturdepartementetet. Museets vision är att öka kunskapen om naturen och inspirera till ansvar för vår värld. Museets naturhistoriska samlingar är grunden för vår forskning och våra utställningar. Vi har som mål att befästa Naturhistoriska riksmuseets ställning som en av världens ledande forskningsinstitutioner inom det naturhistoriska ämnesområdet och att vara ett av Sveriges största besöksmål.

Naturhistoriska riksmuseet
Frescativägen 40