Svinaktig djurhållning kan förebyggas

Djurrättssalliansens undersökning visar att det inte räcker med att jordbruksnäringens representanter, veterinärer, kvalitetskontrollanter mm besöker gårdarna. Det måste också finnas en offentlig kontroll värd namnet. Det har vi inte idag, även om det varierar starkt mellan länsstyrelserna. Staten måste ta sitt ansvar för den fortsatta utvecklingen av den offentliga djurskyddskontrollen i enlighet med djurskyddslagstiftningens intentioner.

– Inte heller när kommunerna hade ansvaret hade vi en tillfredsställande tillsyn. Då fanns stora vita fläckar på kartan där det inte bedrevs någon tillsyn överhuvudtaget. Idag finns det i varje fall ett helhetsperspektiv över respektive läns djurhållning och grundläggande förutsättningar för att bygga en bra offentlig kontroll, säger Jonny Andersson på Naturvetarna.

Den nu mycket oroande situationen är att tilldelningen av resurser medfört att flera län är kraftigt underbemannade medan övriga enbart är underbemannade. Till detta kan läggas långa körsträckor för flertalet av djurskyddsinspektörerna, tungrodda administrationssystem samt neddragning av personalstyrkan från kommunernas tid. Verksamhetsövergången har också tagit mycket tid och resurser i anspråk. För att kunna upprätthålla den kontrollfrekvens som lagen kräver behöver flera län ha tre till fyra gånger så många inspektörer som i dag. Det är också viktigt att Jordbruksverket kräver in tillsynsplaner från respektive länsstyrelse för att på så sätt få en tydlig bild av behov och resurser.

För att kunna leva upp till djurskyddslagstiftningens intentioner saknar Sverige flera hundra tjänster. För närvarande har länsstyrelserna sammantaget drygt 150 tjänster. På papperet hade kommunerna cirka190 tjänster. Jordbruksverket beräknade förra året att det borde vara 430 tjänster. I de flesta fall räcker antalet tjänster idag till anmälningsärenden och brandkårsutryckningar. De räcker på långa vägar inte till för att kunna genomföra regelbundna förebyggande kontroller. Parallellt med föranmälda inspektioner måste djurskyddsinspektörerna också kunna komma helt oanmält för att brister av den typ som Djurrättsalliansen uppmärksammat ska kunna upptäckas.

– Förvånande nog har inte alltid djurskyddsinspektörerna verksamhetsledningens fulla stöd för oanmälda inspektioner, avslutar Jonny Andersson.

Mer information: Jonny Andersson, 0733 66 24 89, jonny.andersson@naturvetarna.se

• Brott, juridik, rättsfrågor

• djurskydd
  • tillsyn

Naturvetarna är ett Sacoförbund med 31 000 medlemmar med naturvetenskaplig kompetens.