Valet 2010 – Partierna inför Almedalen

Det är valår och valkampen pågår för fullt, både nationellt och lokalt. Partierna har presenterat sina valplattformar, presenterat sina vallokomotiv, dragit igång sina kampanjer etc. Kort sagt, vi är nu mitt uppe i valrörelsen.

Valåret 2010 ser ut att bli ovanligt intressant från en mängd aspekter. Flera partier ligger nära den undre gränsen, det nya Piratpartiet, Sverigedemokraternas eventuella intåg i riksdagen, partiledarnas interna ställning, den inre dynamiken i de två allianserna, ekonomins utveckling, etc. För att bara nämna några frågeställningar.

Den femte rapporten handlar om partierna och partiledarna inför Almedalen. Årets politikervecka i Almedalen verkar slå alla tidigare rekord. Totalt är 1396 evenemang planerade. Vissa dagar har 300 programpunkter etc. Alla ”tävlar” om att synas och få störst genomslag i massmedia för ”sina” frågor.

De populäraste ämnesområden i år är: vård och omsorg, klimat och miljö samt sysselsättning och arbetsmarknad.

I den media mätning som gjorts av NewsMachine under perioden 27 maj till 28 juni så har vi jämfört antalet artiklar i svenska media för partiledarna.

I den här media mätningen så har även Piratpartiet och Rickard Falkvinge samt Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson tagits med som jämförelse.

Totalt så får alliansens partiledare 50,7% (6294) av alla träffar. De rödgrönas partiledare får 29,7% (3680). Alliansen får drygt 60% fler träffar än de rödgröns. Piratpartiet och Sverigedemokraterna får 19,6% (2426).

Det totala antalet träffar för mätperioden är 12400.

Om vi ser till enskilda partiledare i rangordning så ser media bilden ut som följer:

Fredrik Reinfeldt får 24,9% av alla träffar, Mona Sahlin får 19,3%, Maud Olofsson får 9,8%, Jan Björklund får 8,8%, Göran Hägglund får 7,3%, Lars Ohly får 7,2% och till sist Miljöpartiet 3,1%.

Observera att siffrorna för Miljöpartiet gäller de bägge språkrören tillsammans.

Piratpartiet får 1,6% och Sverigedemokraterna 18%. Men dessa siffror är inte direkt jämförbara då partiledarna bara står för 8-9% av respektive partis träffar.

Med något enstaka undantag så dominerar Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin stort i media exponeringen. De svarar tillsammans för över 44% av alla träffar.

Om vi sedan jämför Fredrik Reinfeldt mot Mona Sahlin så ”vinner” Fredrik Reinfeldt med 3089 träffar mot 2393 för Mona Sahlin. Statsministern får lite över en fjärdel mer träffar.

Under mätperioden så lyckas de rödgröna bara få fler träffar än alliansen under 6 dagar .

Notera också att MP har 3 dagar då inga träffar förekommer. Liksom piratpartiet. Lars Ohly har en dag då inga träffar förekommer.

Notera också att Lars Ohly är mer än dubbelt så stor som MP vad det gäller media exponeringen under mätperioden

Trotts den omtalade s.k. Wetterstrand effekten så blir genomslaget i massmedia inte stort.

Vad det gäller piratpartiet så har deras stora genomslag i ”nya media” inte fått någon effekt på ”gammelmedia”. Partiet har lägst träffar av alla under mätperioden.

Sverigedemokraterna däremot skrivs det mycket om och ligger i nivå med Mona Sahlin. Notera dock att siffrorna för enbart partiledaren Jimmie Åkesson inte ens är en tiondel av partiets (220). Samma förhållande gäller som tidigare påpekats även för piratpartiets partiledare Richard Falkvinge.

Om vi sedan ser till media exponeringen inom respektive grupp så ser media bilden ut som följer:

Fredrik Reinfeldt får 49,1% av publiciteten inom alliansen, Maud Olofsson får 19,2% , Jan Björklund får 17,3% och Göran Hägglund får 14,4%.

Internt inom alliansen så ”slår” Göran Hägglund Statsministern med bara 3 dagar under mätperioden. Jan Björklund lyckas bara med detta under 2 dagar. Medans Maud Olofsson bara lyckas en dag.

Mona Sahlin får 65% av publiciteten inom de rödgröna, Lars Ohly får 24,5% och till sist Miljöpartiet 10,5%.

Internt inom de rödgrön så ”slår” Lars Ohly Mona Sahlin bara under 2 dagar under mätperioden. Miljöpartiet lyckas inte alls med detta.

Mona Sahlin dominerar media mässigt sin grupp mer än vad Fredrik Reinfeldt gör i sin.

Notera återigen den låga publiciteten för miljöpartiet inom de rödgröna.

Om vi tittar på fördelningen per media typ (dagspress, radio, TV, blogg etc.), så dominerar dagspress och morgonpress mera för de rödgröna. För alliansen så är radio &TV större.

Om vi ser till publiciteten fördelat per källa så kan man konstatera att skånska media ligger i topp totalt och separat för alliansen och de rödgröna. Och för Piratpartiet och Sverigedemokratrena så är den skånska dominansen nästan total - 6 av topp 10 är skånska media.

För alliansen så är Skånskan och Expressen de största källorna. För de rödgröna så är det Skånskan och SvD som är de största källorna.

Totalt har 1643 svenska nyhetskällor på Internet varav 84 PDF-tidningar analyserats av NewsMachines automatiska sökteknik. Sökningarna har gjorts med agenter som räknar antalet artiklar om varje specifik nyhetshändelse. NewsMachine har stått för formuleringen av sökfrågorna. Tidsperioden för undersökningen är 2010-05-27 till 2010-06-28.

• sociala medier
  • politiker