Nextory har lanserat i Norge

Nextory har lanserat i Norge

Nextorys app finns nu tillgänglig i Norge, vilket är den åttonde marknaden boktjänsten lanseras på. Redan från start har Nextory ett gigantiskt utbud av ljud- och e-böcker med över 270 000 titlar på norska och engelska.

Norska användare kan nu, precis som på Nextorys andra sju marknader, välja mellan tre olika typer av abonnemang: Silver, Guld och Familj. Nextory erbjuder böcker från bland annat Aschehoug, Cappelen Damm, Strawberry, Vigmostad & Bjørke, Kagge, Samlaget och Goliat.

– Vi är mycket glada över att äntligen vara på plats i Norge. Den norska streamingmarknaden för böcker har länge varit låst på grund av att de största förlagen enbart sålt sina böcker via sina egna försäljningskanaler. Nextory blir nu den första oberoende återförsäljaren med ett starkt och brett utbud. Det ger oss en stark position som gör att vi kan fortsätta utveckla den norska bokmarknaden, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Ljud- och e-böcker blir alltmer populära
Enligt Leserundersøkelsen, som genomförs på uppdrag av bokhandlareföreningen och förläggareföreningen vartannat år i Norge, är norrmän ett bokälskande folk. I genomsnitt läste befolkningen minst 13 böcker per person 2019, och det konsumeras också allt fler ljud- och e-böcker. Andelen av befolkningen som använt en streamingtjänst för att lyssna på ljudböcker ökade till 16 procent år 2019. En ökning med 9 procentenheter från den tidigare undersökningen.

– Norrmän har alltid varit förtjusta i berättelser och god litteratur, så vi hoppas och tror att många kommer att uppskatta vår gigantiska katalog. Det är extra kul att se att digitala format också blir alltmer populära och att andelen som använder ljudböcker ständigt växer. Vi vet att 80 procent av dem som börjar använda Nextory läser mer än innan, så vi hoppas kunna bidra till ökad bokläsning även i Norge, säger Magnus Nytell, Chief Content Officer på Nextory.

Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015 av Shadi Bitar och Ninos Malki. Visionen är att öka läsandet för att berika människors liv med bra historier. Appen finns tillgänglig på flera europeiska marknader och Nextory är nu den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.