Bild: Sveriges bagare & konditorer Fotograf: Per Erik Berglund

Linda Dahl vinner Årets Konditor 2023

Linda Dahl, konditor på Operakällaren, hyllas som Årets Konditor 2023. Utifrån temat "Old School" skapade Linda rena mästerverk med smaker av svarta vinbär, krusbär, äpplen och punsch på tårta, éclairer och kondisbitar. Hennes kreationer var en kärleksfull flirt med barndomen, skickligt tolkad genom enastående hantverk.

Tävlingen, som anordnas av Sveriges Bagare & Konditorer, avgjordes inför en publik den 10 november under Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan. Linda Dahl imponerade inte bara med sin passion för "Old School"-temat, utan även med enastående teknisk kompetens och kreativitet.

Utifrån årets tema hade de tävlande sju timmar på sig att skapa tre olika delmoment: fyra tårtor, tolv éclairer och tio kondisbitar. Som en extra utmaning fick finalisterna i år även en hemlig råvarukorg med smaksättare och råvaror som skulle användas i éclairerna.

När alla bakverken var provsmakade, betygsatta och bedömda av en imponerad smak- och metodjury stod det klart att Linda Dahl var vinnaren av Årets Konditor 2023, tillika Svensk Mästare för professionella konditorer.

Juryns motivering löd ”Årets Konditor 2023 - är en sann mästare i konsten att skapa vackra symfonier av både smaker och former. Med en hantverksskicklighet som vittnar om år av passionerat arbete, har vinnaren frammanat kulinariska mästerverk som följer tävlingens tema ”Old School”. Vinnarens arbete präglas av en unik precision, stor respekt för råvaror, och en förmåga att lyfta och kombinera rena, balanserade smaker med enastående konsistenser. Genom bakverken flödar en stark glöd och en djup förståelse för konditoryrkets kärna – en sann inspiration och en värdig vinnare.”

– Det här känns helt fantastiskt, vilken ära! När jag hörde juryns motivering och de nämnde "rena smaker" så hoppades jag att de pratade om mig, för just rena smaker är något jag alltid strävar efter. Jag tror att mina smaker i kombination med min hantverksskicklighet var det som tog mig till guldet. Nu ser jag otroligt mycket fram emot att få bära titeln som Årets Konditor 2023, säger Linda Dahl, konditor på Operakällaren och Svensk Mästare för professionella konditorer.

Det var Lindas första år som tävlande i Årets Konditor och har tidigare varit medlem i Svenska Konditorlandslaget.

Linda Dahls tävlingsbidrag
Tårta – med Jacondbotten, fragilité med pistage och en svartvinbärsbavaroise smaksatt med citronverbena, rödvinbärskräm, vaniljkräm, och pistagepraline.

Éclair – med äpple och punsch, en craquelin på farinsocker dekorerad med mörk choklad.

Kondisbit – Toscabit med mördeg på hasselnötter och frystorkade krusbär, fylld med krusbärskräm på röda krusbär smaksatt med citron och timutpeppar, en finansiär på mandel och brynt smör och toppad med en tosca med honung hasselnötter och mandel slutligen doppad i en ganache smaksatt med torkat krusbärspulver.