Dawid ställer ut på Operakällarens Veranda

I boken om Operakällaren, som släpptes hösten 2010, illustreras Operakällarens Kökschef Stefano Catenaccis exklusiva menyer av fotograferna; Dawid, Bruno Ehrs, Denise Grünstein och Caroline Roosmark. Dawid var den som fick i uppdrag att illustrera Våren i boken och ställer nu ut bilderna på Operakällarens Veranda. Utställningen är den tredje i raden av årets fyra utställningar med de fotografer i mästarklass som medverkat i boken. Efter Dawid är det Denise Grünsteins tur att visa sin tolkning av Sommar på Operakällaren.

-          Dawid är en av få svenska fotografer idag som knappast behöver någon närmare presentation så det är en ära att han ställer ut på Operakällarens Veranda.” säger Abbe Ibrahim, VD Operakällaren.

Dawid har varit verksam som fotograf sedan slutet av 1960-talet då han studerade fotografi för Christer Strömholm. Under 1970 och -80 talen gav Dawids enträgna arbete med att förflytta fotografiets gränser resultat i bl a utställningen och boken ROST på Moderna Museet i Stockholm 1984. Han har dessutom haft separatutställningar på Malmö Museum, Thielska Galleriet, Millesgården och Liljevalchs Konsthall. Hans avantgardistiska arbeten med serier som RAY, DAGRAM och Arbetsnamn Skulptur har en tveklös betydelse för att fotografiet fick sin självklara plats i svenskt konstliv.

Utställningen visas på Operakällarens cocktailbar Verandan
 16 mars – 30 april.

Om Operakällaren & Nobiskoncernen

Operakällarenserverar internationell haute cuisine, signerad KökschefStefano Catenacci. Operakällaren är Kunglig Hovleverantör och 2011 tilldelades Operakällaren priset "Årets Vinupplevelse" av White Guide. Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellen Nobis Hotel, Hotel J och Hotel Skeppsholmen, konferens- och mässanläggningen Nacka Strandsmässan och flera andra spännande mötesplatser.

Bilder & mer information om Operakällaren & Nobis

För mer information, kontakta Therese Forslund, Marknadsassistent, tel: 08-676 58 12, e-mail: therese@operakallaren.se. Högupplösta bilder finns i Operakällarens webarkiv: http://www.operakallaren.se/files.asp?catID=815