​Giretto till Södermalm

​Giretto till Södermalm

8 februari öppnar Gustavo Catenacci sin andra pizzeria Giretto. Den nya pizzerian huserar i matsatsningen S:t Paul invid Götgatan. På Giretto serveras italienska pizzor med skandinavisk touch.

Gustavo Catenacci var ung när han upplevde italiensk pizza första gången. Tillsammans med sin pappa Alessandro Catenacci och farbror, stjärnkocken Stefano Catenacci, reste Gustavo till Italien. 25 år senare öppnade han Giretto på Nybrogatan med inspiration från sina resor till Italien. Nu öppnar pizzerian äntligen på Södermalm, Sankt Paulsgatan 2. Giretto har plats för drygt 90 sittande gäster. Restaurangen har utrustats med bar och trevliga middagsbås. Flertalet av materialvalen är naturliga, ek och läder. Tonerna går i Cognac, nötbrun och mörkgrön.

Södermalm har jag tittat på länge. Läget är oslagbart och vi ser fram mot att servera pizza till hungriga södermalmsbor och förbipasserande, vi håller öppet för både lunch och middag, säger Gustavo Catenacci, VD Giretto.

Girettos utbud av pizzor är spännande med egna tolkningar på italienska klassiker. En snabbtitt på menyn avslöjar utsökta pizzor, sallader och snacks.

Jag är uppfostrad av en svensk mamma och en italiensk pappa. På Giretto blandar jag därför det bästa av två världar, svensk surdeg och italienskt mjöl. Det moderna svenska möter det traditionella italienska, säger Gustavo Catenacci.

Nobis Hospitality Group är en av Nordens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och innefattar kända varumärken som Operakällaren och Café Opera samt designhotellen Nobis Hotel Stockholm, Nobis Hotel Copenhagen, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Hotel J, Stallmästaregården och nyöppnade Blique by Nobis.