Operakällaren slår ett slag för välgörenhet!

Igår arrangerades golftävlingen Operakällaren Trophy. Tävlingen, som genomfördes för femte året i rad, samlade in pengar som i år går oavkortat till UNICEFs insatser vid det katastrofdrabbade området på Afrikas horn. I samband med tävlingen hölls under morgonen ett frukostseminarium där bland andra Hans Blix, f.d. utrikesminister, Jan Eliasson, ordförande Water Aid, och Kerstin Karlström från UNICEF Kenya delade med sig av sina personliga omvärldsanalyser.

Operakällaren Trophy startade för fem år sedan och har därefter vuxit till en golftävling av stor humanitär vikt. Tävlingen samlade in 1,7 miljoner kronor under tävlingen 2010 – ett rekord som slogs med råge i år. Årets tävling med efterföljande bankett och auktion samlade in 2,4 miljoner kronor. Totalt har Operakällaren Trohpy samlat in närmare 6 miljoner kronor under dessa fem första år.

– Operakällaren Trophy har verkligen utvecklats till den välgörande faktor som jag en gång drömde om. Jag har själv varit i Afrika och upplevt människornas lidande på nära håll och kan bara tacka alla de människor som ställt upp med ekonomiska bidrag till Operakällaren Trophy. Nu hoppas jag att årets tävling fått fler att blir uppmärksamma på vad som händer i världen , säger Abbe Ibrahim, vd Operakällaren.

– Katastrofen på Afrikas horn slår hårdast mot barnen. UNICEF arbetar varje dag för att få ut näring, mediciner och rent vatten till de drabbade. Operakällaren Trophys insamlade bidrag är ett viktigt stöd till arbetet för att rädda liv, säger Per Westberg, vice generalsekreterare för UNICEF.

Högintressant frukostseminarium
Frukostseminariet som hölls innan golftävlingen samlade nationell och internationell expertis. I år fick deltagarna förmånen att lyssna till Jan Eliasson, ordförande Water Aid och Hans Blix, f.d. utrikesminister och f.d. chef för FN:s vapeninspektörer i Irak. De delade med sig av personliga erfarenheter och omvärlds-analyser under ledning av moderator Mark Levengood. Kerstin Karlström från UNICEF Kenya informerade hur de insamlade pengarna kommer att användas och Pär Johansson, årets föreläsare 2010 och grundare av Glada Hudik-teatern, gav sin syn på människors lika värde.

– Den samlade kunskap och erfarenhetsbank som fanns vid årets frukostseminarium är fantastisk. De har alla upplevt olika sociala missförhållanden där de personligen bidragit till återuppbyggnad, förbättring och positiv framtidstro. Det var ett inspirerande och berörande frukostseminarium, säger Abbe Ibrahim, vd Operakällaren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Abbe Ibrahim, vd
Operakällaren