Premiär för ”Stockholms långsammaste lunch” på nya Caina

Långt från stressiga halvtimmas matpauser öppnar nu italienska Caina på Nobis Hotel upp för en lunchupplevelse utöver det vanliga. Här skall gästerna kunna njuta av en rad klassiska rätter i lugn och ro - precis som i Italien. Från exklusiva antipastibuffén till traditionella varmrätter och det lilla söta som avslutning. Och för den som önskar finns såväl vin som aperitiver i mindre glas.

- Hit kommer man lite extra hungrig och med lite extra tid, säger Malin Portnoff Jellby, restaurangchef. Lunchen är ju något speciellt i Italien, en höjdpunkt på dagen som man gärna ger lite ytterligare utrymme och det vill vi återskapa här på Caina. Dessutom vill vi erbjuda lite festligare dryckesalternativ, fast kanske i en mer svensk ”lagom-tappning”, med både viner och dry martinis i halvstorlekar.

Caina är en pånyttfödelse av familjen Catenaccis klassiska restaurang med samma namn på Folkungagatan på Södermalm i Stockholm från början av 1980-talet. Här serveras klassisk italiensk mat och delikatesser byggda på förstklassiga råvaror i säsong, med en vinlista som huvudsakligen består av italienska viner. Menyn och vinlistan varieras under året och inriktar sig på olika italienska distrikt under olika tider av året. Köksmästare är Luciano Aru, med rötter i såväl Sardinien som i Piemonte och med en lång bakgrund inom Nobisgruppen. Luciano står för det kulinariska konceptet i samarbete med Nobisgruppens gastronomiske chef Stefano Catenacci.

- Caina är en modern men traditionell italiensk restaurang - traditionell i den bemärkelsen att vi serverar italienska rätter så som de serveras i Italien, inte i de tolkningar man får på många andra håll och som inte har med Italien att göra, säger Stefano Catenacci. Vår meny baseras på vilka riktigt bra råvaror vi har tillgång till i säsongen, med ganska få men riktigt bra alternativ för varje del av måltiden. Jag tror på en liten men riktigt utsökt meny, med bara högsta klassens ingredienser, som man byter ofta.

Cainas nya affärslunch är en autentisk italiensk upplevelse med en exklusiv antipasti misti-buffé, valfri fisk-, kött- eller pastarätt till huvudrätt, kaffe och en liten italiensk frestelse till efterrätt. Det finns även möjlighet att beställa enstaka rätter från à la carte-meny eller bara njuta av antipasti-buffén.

Nobis Hotel har fått ett flertal prestigefyllda priser, bl.a. för restaurangverksamheten där Guldbaren vunnit White Guides Årets Bar 2011 och DN:s restaurangpris Gulddraken tilldelades Nobis Hotel som ”Årets Förnyare”.

Om Nobis Hotel
Nobis Hotel som slog upp portarna 1 december 2010 är beläget på Norrmalmstorg, den mest centrala och attraktiva platsen i Stockholms innerstad. Här finns 201 rum, en rad mindre mötesrum, italienska restaurangen Caina, bistro, lounge och Guldbaren i en stilfull och trivsam miljö utformad av de mångfaldigt prisbelönta arkitekterna Claesson Koivisto Rune. Hotellet är medlem i Design Hotels. Nobis Hotels, Restaurants & Conference är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och driver förutom Nobis Hotel även Operakällaren, Café Opera, Stallmästaregården, Hotel Skeppsholmen, Hotel J och flera andra spännande mötesplatser.

Mer information & bilder:
För mer information och bilder, kontakta Zena Fialdini, Guest Relations Manager, zena@nobishotel.com, 072-216 36 35. Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.nobishotel.com under fliken ”Kontakt & Press”.