Hög försäljning och nöjda utställare trots publiktapp

Trots att Stora Nolia i Umeå tappar besökare mot tidigare år är många utställare och Nolias vd nöjd med mässan.

– Det har varit en märklig upplevelse att träffa nästan bara nöjda utställare, med rekordförsäljning på bred front och samtidigt se hur besökssiffrorna haltat, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Nolias vd har svårt att få ihop intrycken av årets Stora Nolia i Umeå. Han berättar om nöjda utställare, hög försäljning – i vissa fall rekordhög, samtidigt som besökssiffrorna försämrats.

– Vi har tappat cirka 20 procent av besökarna jämfört med förra gången Stora Nolia gick i Umeå och knappt 14 procent mot Piteå ifjol. Däremot känner vi att mässan varit fantastiskt bra och välorganiserad, något utställarna vittnar om. Det har dessutom slagits säljrekord på bred front och ingenting talar för att handeln på mässan minskat på grund av antalet besökare, säger Tommy Abrahamsson.

Dessutom har intresset för mässan på webb och från media varit stort.

– Vi har siktat lite extra på barnfamiljer, men alla tillhör vår målgrupp eftersom vi vill uppnå bredd på både utbud och besökare. Dessutom har vi haft väldigt mycket mer trafik på webben än tidigare år och ett stort medieintresse.

Han berättar att de flesta utställarna också haft mycket folk i sina montrar.

– Den enda slutsats vi kan dra, så här samma dag som mässan avslutas, är att de som kommer hit är mer aktiva än genomsnittsbesökaren tidigare år, säger Tommy Abrahamsson.

Nu inleds ett omfattande analysarbete för att se vad som behöver göras för att återhämta besöksstatistiken.

– Om det är Ikea-effekten eller något helt annat, vet vi inte. Det vi gör nu är att arbeta på bred front och försöka reda ut varför inte fler besökt mässan och se vad vi ska göra för att lyfta mässan. I det arbetet är det som ändå skönt att veta att organisationen och vårt bemötande får toppbetyg från utställare och besökare, säger Tommy Abrahamsson.

Han sammanfattar årets mässa så här:

– Jag, och mina kollegor, har aldrig varit med om en mässa med så många nöjda utställare, så lite problem att hantera under mässan och så många barnfamiljer, säger Tommy Abrahamsson.

• Besökssiffra Stora Nolia 2017, Umeå: 78 821
  • Besökssiffra Stora Nolia 2016, Piteå: 93 379
  • Besökssiffra Stora Nolia 2015, Umeå: 99 227

Tommy Abrahamsson, VD
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 80 000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hölls mässan i Umeå. Nästa år hålls mässan i Piteå 4-12 augusti. Mässan hålls vartannat år i Umeå och vartannat år i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Plats: Umeå