Stylingtorg och modevisningar av unika designplagg under årets Stora Nolia i Umeå

För den som gillar hållbar design och unikt mode ger årets Stora Nolia, som öppnar 5 augusti, inte bara flera intressanta utställare med plagg du inte hittar någon annanstans. Här kan du också, för första gången i Umeå, ta del av det Stylingtorg som blev så uppskattat i Piteå ifjol.

Hall 3 och 4 är Stora Nolias centrum för design, mode och skönhet med inredning, designprodukter, kläder, konsthantverk och hemslöjdsprodukter. I hall 3 finns också det Stylingtorg som blev uppskattat och uppmärksammat under förra årets mässa i Piteå där det gjorde premiär. I år är det alltså första gången Stylingtorget finns i Umeå. Det är en pop-up salong där ett antal aktörer inom skönhet och hår erbjuder snabbabehandlingar, råd och omvårdnad. Tanken är att du som besökare ska kunna få enklare behandlingar som smink, naglar eller bryn fixade utan att det tar en massa tid eller kostar mycket pengar.

– Vi kommer att göra lackgelsbehandlingar av naglar och fixa enklare styling av hår, säger Amanda Ekström på Creative Beauty som är med på mässan för första gången.

Hon tycker att det ska bli kul att spännande med Stylingtorget.

– Det känns jättekul att få träffa så mycket människor som det är på Stora Nolia. Det är just det som är speciellt med det här, att få visa något som vi tror passar en bred målgrupp. När man sitter på en salong är det inte så lätt att nå ut med vad en lackgelsbehandling är och hur det skiljer sig från andra behandlingar, säger Amanda Ekström.

För den shoppingsugne finns ett stort utbud på Stora Nolia. Här shoppar man bland annat smyckeskollektioner, näbbskor och andra läderprodukter i naturgarvat läder, bruksföremål i stengods och samiskt hantverk. Dessutom finns vadmalsjackor, pälsvästar, konsthanverk i ull, unika knivar, frihandsblåst glas, silverbestick och finska designvaror.

Det blir också design och mode på scen och i föreläsningssalar. Linda Jöfelt från Dughult of Sweden kommer att ha en föreläsning om stil, mode och trend där hon berättar vad vi signalerar med våra kläder. Under sin föreläsning delar alla deltagare med sig av tips och råd om allt från kläder till hållbar produktion.

– Jag skapar plagg som är tidlösa, modernt klassiska, med mycket känsla och av bästa kvalitet med lång livslängd för både vardag och fest, säger hon.

Hon tycker att det är galet att inte alla kan skilja på naturliga och syntetiska fibrer.

– Vi tillverkar alla vår kläder i Sverige och vill bort från den snabba produktionen till ett hållbart tänkande när det gäller kläder. Plagg ska kunna leva i din garderob i tio år utan att bli fula och tappa formen. Dessutom behöver naturliga fibrer som andas inte tvättas lika ofta, säger hon och är inte så lite stolt över att Kronprinsessan Victoria bar ett av hennes plagg under nationaldagsfirandet.

– Det var fantastiskt att se henne bära min klänning, säger Linda Jöfelt.

Självklart kommer det också att bli modevisningar under mässan.

De hålls av kläddesignern Eva Harnevik som varit med på mässan i 35 år.

– Vi gör modevisningarna för att det finns så duktiga och fina designers från Sverige som hållit på länge och designar kvalitetskläder, säger hon.

Vad många inte känner till är att dessa modevisningar visar en kollektion du inte hittar samlad någon annanstans i världen.

– Här visas plagg av framför allt små designers som håller hög kvalitet med kläder för vanliga kroppar. Du hittar inte den här samlingen plagg någon annanstans än på Stora Nolia. Vill du hitta unika kläder är det hit du måste ta dig, säger hon.

Men det finns andra skäl till det mångåriga engagemanget i mässan.

– Stora Nolia har en köpstark grupp besökare som är kvalitetsmedvetna, säger Eva Harnevik på Colour Beam Design.

Jaana Tengman
jaana.tengman@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Plats: Umeå