Nu kan Nomor erbjuda sina samarbetspartners skadedjurskontroll i form av försäkring. (Foto: Daniel Ström)

Nomor Försäkring är på plats!

Bostadsbolag och försäkringsbolag som har villor, fritidshus och flerfamiljshus i sina bestånd utgör Nomors största kundsegment inom skadedjurskontroll. Att strukturera samarbetena i försäkringslösningar efterfrågas i ökande grad. Nomor-koncernens försäkringsbolag gör det möjligt att möta behovet på flera sätt för både nya och befintliga kunder.

I juli i år lämnade Finansinspektionen sitt godkännande och den 25 augusti slutfördes förvärvet av ett av Falck-koncernens dotterbolag som nu namnändras till Nomor Försäkring AB. Bolaget har koncession för försäkringsklass 9 som bland annat omfattar skadedjursförsäkring.

– Förvärvet öppnar nya möjligheter både för oss och våra partners att fortsätta växa tillsammans. Dels kan vi ta över den ekonomiska risken vid exempelvis storskador eller getingår, dels är försäkring inte momspliktigt vilket ökar vår konkurrenskraft hos de kunder som inte har sådan avdragsrätt, säger Jakob Sellgren, VD för Nomor AB och styrelseordförande i Nomor Försäkring AB.

I Nomor Försäkring AB är Lars Benckert VD och styrelseledamot, tidigare bland annat VD och styrelseledamot i Vardia. Externa styrelseledamöter är Totte Pikanen, tidigare chefsaktuarie i Länsförsäkringar Sak, och Lars Ek, tidigare CFO i Sirius International.

Nomor levererar rikstäckande tjänster inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljö. Våra tjänster innefattar allt från förebyggande skadedjursskydd till saneringar, hygieninspektioner, provtagning, husbesiktningar, fastighetsskötsel och radonmätning. Vi skräddarsyr varje avtal för att våra kunder ska få bästa möjliga tjänst till ett konkurrenskraftigt pris – med hög omsorg om miljö och hälsa. Nomor är en del av Rentokil Initial som är ett ledande brittiskt bolag verksamt inom skadedjurskontroll.