Frida Ceveryd, Varberg, till finalen i Pizza-SM igen

Frida Ceveryd, Varberg, till finalen i Pizza-SM igen

Den 6 maj på GastroNord på Stockholmsmässan, med start klockan 14.30, tävlar tre finalister i Pizza-SM Frida Ceveryd, Varberg, Simone Roosqvist, Umeå, och Daniel Örkmez, Sundbyberg. Bland domarna finns de kända kockarna Malin Söderström, Ulrika Brydling och Tom Sjöstedt. Konferencier är Ulf Elfving.

Årets finalister kommer ifrån Varberg, Sundbyberg och Umeå, med andra ord en bra spridning över landet.  Frida Ceveryd var i final redan förra året då Jonas Karlsson från restaurang Speceriet vann.
– Jag vill ha revansch eftersom jag är en tävlingsmänniska, säger Frida.

För de båda andra finalisterna, Daniel Örkmez och Simone Roosqvist, är det första gången som de tävlar och båda säger att det kommer att bli nervöst att stå inför både publik och domare och baka tävlingspizza.

Pizza-SM arrangeras av tidningen Fast Food Magazine och syftet med tävlingen är att lyfta fram goda exempel bland pizzabagarna, deras yrkeskunnighet och kvalitetsmedvetenhet.
– Pizza-SM är verkligen en tävling som engagerar många, säger Anders Örnevall, chefredaktör, Fast Food Magazine. Många har synpunkter på vad som är bra eller dålig pizza och alla har vi någon form av relation till pizzan, antingen vi handlar den på pizzerian eller lagar till den hemma.
Anders Örnevall menar vidare att med Pizza-SM vill man visa vilken fantastisk matupplevelse en pizza kan vara om man gör den på rätt sätt.
– Vi vill att Pizza-SM och finalisterna ska inspirera andra pizzabagare och pizzerior att bli ännu bättre och faktiskt också våga ta betalt för kvalitet.

Fakta om finalisterna:

1.  Simone Roosqvist, Vezzo Bar&Ristorante, Umeå, tävlar med bidraget ”Calzone con Riccotta”, en toppad Calzone på surdeg och som innehåller bland annat vindelrökt sidfläsk, salami och västerbottenost.

2.  Frida Ceveryd, från Stantons Breareds torg i Varberg, tävlar med bidraget ”Dear deer” som bland annat innehåller hjortinnerfilé, syltad rödlök och palsternackscreme.

3.  Daniel Örkmez, Delibruket Flatbread, Sundbyberg, tävlar med bidraget ”Korvhantverk”, som bland annat innehåller Fänkålssalsciccia, örtkonfiterad portabello och syltat/karamelliserad rödlök.

Under finalen ska de tre finalisterna dels baka sin egenkomponerade pizza samt en pizza utifrån en färdig ingredienskorg. Bedömningen av pizzorna görs av den namnkunniga juryn Malin Söderström, krögare på Moderna museet i Stockholm, Tom Sjöstedt, vinnare av Årets Kock 2008, driver Lilla Ego i Stockholm, samt Ulrika Brydling, som driver Brydlings på Åhléns City, ekokock och som tävlat i Årets Kock. Även 2011 och och 2010 års Pizza-SM vinnare Tony Gerasovski och David Smith samt Michel Arvblom, internationell pizzamästare, sitter med i juryn.

Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare. Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine, Sveriges största branschtidning för folk som serverar bra och snabb mat för folk i farten, i samarbete med Arla, Coca-Cola, Kungsörnen Mjöl, Axfood Snabbgross, Paradiso, Sveba-Dahlen, Tingstad och Campino.

Tävlingen äger rum tisdagen den 6 maj i tävlingsarenan på GastroNord, Stockholmsmässan. Finalen startar klockan 14.30 och vinnaren koras ca klockan 15.30.

Mer informationkontakta Malin Looft Nyquist, projektledare för Pizza-SM, 0736-82 53 19 eller malin.l@mentoronline.se . Mer information om tävlingen finns på www.pizza-sm.se.