Pressmeddelande -

Mountain Dry Gin kammar hem högsta pris i prestigefyllda The Spirit Business Gin Masters

Den första december tillkännagavs resultatet från smakrunda två i den välkända branschtävlingen The Spirit Business Gin Masters. Norrbottens Destilleri prisades med tre guld och en Master, som är tävlingens finaste utmärkelse. De nya vinsterna gör det nordliga destilleriet till ett av Sveriges mest prisade år 2020.

– Det känns naturligtvis jätteroligt och jag är otroligt stolt över det som vi hittills har åstadkommit. Vinsterna är ett bevis på att det lönar sig att gå sin egen väg, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare.

Under det gångna året har Norrbottens Destilleri vunnit flera fina priser. Produkterna Mountain Dry Gin och Forest Dry Gin har på kort tid blivit uppmärksammade både lokalt som internationellt och har vunnit högsta pris i flera välkända branschtävlingar. Det har bland annat blivit två guldmedaljer i China Wine And Spirits Awards i Hongkong, guld i tyska Berlin International Spirits Competition, silver i London International Wine and Spirits Competition och utnämning som Sweden’s Distillery of the Year i både New York och Berlin. Nu är det alltså dags igen - i en av branschens mest välrenommerade tävlingar, The Spirit Business Gin Masters, blev Forest Dry Gin belönad med två guldmedaljer i klasserna Super Premium och Contemporary. Destilleriets första produkt, Mountain Dry Gin, tog hem ett av världens mest prestigefyllda priser, en Master i Super Premium-klassen och ett guld i Contemporary-klassen.

– Det här är de finaste priser vi har vunnit hittills vilket såklart känns fantastiskt. Jag blev otroligt glad när jag fick samtalet och var tvungen att sätta mig ner och smälta det i några minuter. Det är högt ansedda personer inom branschen som har blindtestat våra produkter, så priserna är ett fint bevis på att vi gör rätt, säger Dennis Bejedal.

Enligt Melita Kiely, huvuddomare för The Spirit Business Gin Masters 2020, syftar årets tävling till att belöna ginvarumärken från hela världen som fortsätter att höja kategorin med högkvalitativa produkter.

– Från innovativa smakkombinationer till mer klassiska varianter som tagits fram på ett exceptionellt bra sätt. Blindtesterna, som bedömde över 150 ginsorter, bevisade att det fortfarande finns mycket att bli exalterad över när det kommer till enbärsbaserade spritsorter, säger hon.

Rustar för export

Med lokala smaker från Norrbotten, i kombination med kryddor från andra delar av världen, vill Norrbottens Destilleri erbjuda något unikt på marknaden och utmana den traditionella synen på hur gin ska smaka. Sedan destilleriet lanserade sin första produkt för drygt ett år sedan har mycket hänt. Utöver flera nya priser och ett samarbete med dryckesleverantören Solera Beverage Group lanseras produkterna snart inom HoReCa-segmentet och kommer då att bli tillgängliga hos grossister som Martin & Servera, Menigo Foodservice med flera. Dessutom rustar ginproducenten för export utanför Sveriges gränser.

– Årets priser och det nya samarbetet har verkligen varit en dörröppnare som nu gör det möjligt för oss att växla upp arbetet ytterligare. Nu rustar vi för export, vilket är otroligt spännande. Vi är redo att ta de norrbottniska smakerna internationellt och tror att världen är redo för ett unikt tillskott på den annars väldigt traditionella ginmarknaden, avslutar Dennis Bejedal.