Nu är det hög tid att utse nästa års julsmak!

Pressinbjudan: Välkommen på provsmakning när Norrmejerier utser nästa års julfil!

Norrmejerier var först i Sverige, och förmodligen världen, med julsmak på filmjölk. Pepparkaksfilen lanserades faktiskt för mer än 20 år sen och resten är historia, som man brukar säga.

Och nu är det hög tid att bestämma vilken smaksättning julfilen ska ha 2024. Till hjälp har Norrmejerier tagit familjen Berg från Piteå som vann tävlingen om att bli testfamilj när nya julfilen ska utses. Familjen Berg består av mamma, pappa och två barn och är en chokladälskande familj som säger sig ha en speciell relation till fil.

Varje år äter norrlänningarna omkring 30 000 kg julfil, den säljer oftast helt slut redan innan julafton. Norrmejeriers julfil kommer i två smaker, årets smaker är klassikern pepparkaka samt nyheten knäck. Genom åren har julfilen haft smaksättningar som saffran-apelsin, knäckig kola, polkagris och juläpple-kanel.

Blir det chokladsmak eller kanske något helt otippat från julens alla smaker? Smaker som testats men avfärdats genom åren är glögg, julmust, många varianter av choklad, och lakrits. Många roliga förslag kommer från konsumenter som t ex, granbarr, dadelsmak, marsipan och nougat, ris a'la Malta och även den lite mer udda inlagd sill.

När: 18 december, kl 9.00, rundvandring på Umeå mejeri. 10.30 börjar provsmakningen som pågår i ca 1 timme.

Var: Umeå mejeri.

Hur: Familjen Berg och inbjuden media får under ledning av Norrmejeriers produktutvecklare provsmaka flera juliga förslag på smaksatt filmjölk. Beslutet tas dock av Bergs tillsammans med Norrmejerier, och vilken smaken blir offentliggörs i oktober 2024.

Deltagare: Familjen Berg från Piteå samt från Norrmejerier deltar Johannes Eriksson Product Manager, Linus Kondén produktutvecklare, Malin Wikström projektledare, Hanna Hardell Brand manager.

OSA: Onsdag 13 december till petra.kangas@norrmejerier.se, 0733-676689

Välkomna!

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.