Bill Phil – ny rökig irländsk maltwhiskey

Nye whiskyhandlaren W.D. O’Connell satsar på att ge ut whiskey från olika irländska destillerier. Smaken står i fokus, kvalitetsanspråken är höga. Nu kommer firmans första singelmalt-utgåva till Sverige. Bill Phil är ett rökigt trippeldestillat lagrat på amerikansks bourbon barrels, uppkallad efter grundaren farfarsfar.

W.D. O’Connell är en ny whiskyhandlare från Irland som köper fat från befintliga destillerier för att blanda samman och ge ut under eget märke. Kvaliteten på oberoende buteljeringar är ofta väldigt hög eftersom whiskeyn väljs ut på smak, menar grundaren William Daithi O’Connell:

– Våra limiterade utgåvor reflekterar våra ideal som är att ge ut exceptionell whiskey av allra högsta kvalitet. Vi lägger stor energi på att lagra inköpta destillat på lämpliga fattyper. Samtidigt är vi transparenta, våra fans ska veta exakt vad det är i flaskan!

Konceptet att handla med whiskey istället för att göra egen är vanligt i Skottland där ”oberoende buteljerare” som Gordon & MacPhail och Cadenhead varit verksamma sedan slutet av 1800-talet.

I takt med att nya destillerier dyker upp på den irländska whiskeyscenen, antalet närmar sig 40 stycken, har behovet av något liknande uppstått även på Irland. Tiden är mogen för en independent bottler som kan förvalta smakerna från alla nya pannor.

W.D. O’Connell köper sin whiskey från flera irländska destillerier. Firman bemödar sig med att lagra destillaten på spännande fatvarianter som adderar nya element till destillerikaraktären.

– Vi vill inte framstå som annorlunda för sakens skull, säger Daithi O’Connell. Drivkraften är att utforska och försöka förstå komplexiteten i varje enskilt destillat. Målet är att finslipa och förfina det irländska whiskeyarvet som går tillbaka till 1700-talet, längre än skotsk whisky!

W.D. O’Connell har ”samlat” på fat sedan 2019. Man har hunnit bygga upp ett rikt bibliotek av irländska whiskeysmaker. Firmans nisch är premium-whiskey i form av mindre upplagor. Small-batch-utgåvor som vill bryta ny mark men samtidigt anknyta till Irlands långa whiskeytradition.

– Vi vill starta nya whiskeytrender här på Irland, säger Daithi O’Connell. Som när vi presenterade Bill Phil, den första trippeldestillerade rökiga singelmaltwhiskeyn på 100 år.

Bill Phil är smeknamnet på grundarens farfarsfar William Philip O’Connell, verksam som smed i Limerick. Han blev känd för sin handgjorda torvgrävare som kallades Bill Phil Sleán (uttalas schlåån). Whiskeyn är en tillbakablick till de dagar man använde torv i processen, innan kolet kom i bruk.

Bill Phil är en rökig singelmaltwhiskey som är trippeldestillerad. Whiskeyn lagras uteslutande på 1st fill bourbon barrels som kommer direkt från USA. Varje ’batch’ får ett nummer så fansen kan skilja utgåvorna åt. Styrkan på 47,5% har noggrant provats ut. Att ge ut whiskeyn vid fatstyrka 61% hade blivit för starkt, förklarar Daithi O’Connell:

– Jag testade whiskeyn med olika spädning och vid 47,5% var den helt fantastiskt. För vana whiskeydrickare är högre styrka ett plus, smakerna blir ju intensivare. Men det handlar alltid om balans. Whiskeyn ska gå att dricka som den är.

Whiskeyn är distinkt torvrökig till karaktären med toner av bränt trä och citrusfrukt. Smaken är krämig och påtagligt rökig med inslag av kakor samt trädgårdsfrukt. Eftersmak är sötrökigt god.

Destillatet har levererats av Great Northern Distillery i Dundalk. Åldersspannet i flaskan är från 3 till 5 år. Lagring har skett i bourbon barrels som kommer direkt från Amerika.

Till Sverige kommer nu batch nr 3 som lanseras på Systembolaget i beställningssortimentet 22 januari.

Priset är 749 kr.

Artikelnummer 55089.