Gå direkt till innehåll
Petter Stordalen, Axel Josefson, Azita Shariati och Zinat Pirzadeh är några av talarna vid årets upplaga av Opportunity Day den 8:e november.

Programmet för Opportunity Day 2021 är spikat

Företag som rekryterar personer med utländsk bakgrund har 35% större chans att lyckas bättre än sina konkurrenter. Har Göteborgs näringsliv kunskap om detta?

För femte gången anordnas Opportunity Day på Clarion Hotel Post, där näringsliv, utrikes födda jobbsökande, akademi, myndigheter och kommun möts för att sätta ljuset på affärsnyttan med mångfald och skapa nya möten. Nu är programmet för O-zone spikat!

Den 8 november hålls årets stora inkluderingsevent som fokuserar på affärsnyttan med mångfald. Från seminariescenen O-zone delar talare med olika perspektiv och bakgrund med sig av sina historier, visioner och fakta. Flera kända näringslivsprofiler såsom Petter Stordalen (Vd och ägare, Nordic Choice Hotel), Azita Shariati (VD, Anicura), Hanna Fager (Global HR-chef, Volvo Cars) och Thomas Jensen (Sverige VD, Boston Consulting Group) ger sin syn på möjligheten till ökade marknadsandelar och nya affärsmöjligheter genom mångfald. Frågor som kommer att belysas är till exempel; Varför halkar Sveriges företag efter i jämställdhetsarbetet? Varför är det självklara så svårt? Vad finns det för andra rekryteringsmetoder utöver CV:n och formella ansökningsbrev?

Internationella kontakter, nya influenser och nya människor är och har alltid varit en styrka för Göteborg” säger kommunstyrelsens ordförande Axel Josefsson som medverkar vid seminariet på Opportunity Day.

På scenen får vi också möta Zinat Pirzadeh, komiker och författare, Rudolf Antoni, regionchef Svensk Näringsliv, Mia Bernhardsen, policyexpert på kompetensförsörjning Svenskt Näringsliv och Jeanette Ohlsson Carlborg, religionshistoriker. Dagen modereras av Charbel Gabro.

"Genom att ge utrymme åt näringslivsprofiler som lyckats med inkludering i sina bolag hoppas vi ge incitament, och sänka tröskeln till att rekrytera med mångfald. Vi vill skapa nyfikenhet för att fler bolag ska utmana sina traditionella rekryteringskanaler och se på CV:n med andra referenser än de är vana vid." Säger Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day.

Utöver seminarierna arrangeras det samma dag jobbmatchning där arrangören räknar med drygt 20 rekryterande bolag och ca 500 utrikes födda jobbsökande.

Göteborgs nya arena för jobb och integration

Välkommen till Opportunity Day. Ett initiativ för att vända utmaningar till möjligheter genom att få människor, företag och myndigheter att mötas och skapa ett forum för att lyfta alla vinster med en fungerande integration. 28 november 2016 är det premiär för Opportunity Day. En dag med speedmatchning, mässa, seminarier och mingel. På Clarion Hotel Post och i Nordstan, men också bland göteborgsföretag runt om i stan. Alla som vill göra något i Opportunity Days anda är välkomna att delta. Resten av året finns vår Opportunity Guide som leder arbetssökande, rekryterande företag och privatpersoner som vill engagera sig vidare till rätt aktör, och vår blogg ”inspiratörerna” som tar upp många av de goda exempel som finns i näringslivet.

Opportunity Day
c/o the Office, Heurlinsplats 1B