Bilden är tagen hos ICA Kvantum Södermalm i Stockholm.

Mer ekologisk vego med nudging

För andra året i rad ska Organic Sweden, i ett unikt samarbete med uppstickaren Bärta, få fler konsumenter att flytta handen i hyllan och välja ekologiska vegoprodukter genom kreativ nudging i butik.

Projektet Nudging Organic startade 2022 och är ett nära samarbete mellan Organic Sweden, ICA Sverige och fem olika livsmedelsföretag, däribland Swedish Temptations som säljer ekologiska växtbaserade produkter under varumärket Bärta. Förutom ekologisk vego representerar företagen ägg, morötter, mjölk, havregryn och chark. Samarbetsprojektet som nu kliver in i sitt andra år handlar om att skapa uppmärksamhet kring de ekologiska alternativen, däribland ekologiska växtbaserade produkter, i butik.

Fokus i år är att få alla kunder som väljer ekologiskt att känna sig som “eko-hjältar” genom att rikta ett stort tack till dem. På så sätt går butiksinsatserna ut på att se i vilken utsträckning som “positiv förstärkning” kan få fler att välja ekologiskt. För ekologiska vegoprodukter handlar hjältebudskapet om att man som konsument slipper över 160 kemiska bekämpningsmedel när man väljer eko-alternativ som exempelvis Bärta.*

Det kommunikativa greppet ”eko-hjältar” testas, analyseras och utvärderas i sex stycken ”experimentbutiker” under oktober med hjälp av beteendebyrån Beteendelabbet. Därtill har drygt 120 butiker skyltats upp med kampanjmaterial som också lyfter vinsterna med ekologiskt utifrån samma koncept.

– Jag tror starkt på att inspiration och engagemang är nycklar för att snabba på omställningen till en mer hållbar konsumtion. Därför blir det extra spännande att se om vi kan få fler kunder att få upp ögonen för att de kan bli eko-hjältar, säger Pia Qvarnström, grundare och vd på Swedish Temptations.

Som en del av projektet arrangeras butiksdemonstrationer runt om i landet där kunderna får provsmaka ekologiska recept på havregryn, mjölk, chark, morötter och inte minst ekologiska växtbaserade produkter från Bärta.

– Det ska bli mycket spännande att se om vi lyckas “nudga” konsumenter i rätt riktning. Oavsett om resultaten blir positiva eller negativa så kommer vi få ny värdefull kunskap om hur branschen bättre kan lyfta eko-vegoprodukter och andra eko-alternativ i butik, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Om Nudging Organic
Nudging Organic syftar till att utveckla nya innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram och skapa uppmärksamhet kring de ekologiska alternativen. Projektet drivs av Organic Sweden och stöttas av Dava Foods, Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, HKScan och Arla Foods. På så sätt representeras några av de viktigaste matkategorierna i projektet; vego, havregryn, chark, ägg och mejeri. Sedan januari 2023 stöttas projektet också av ICA Sverige. Butiksexperimenten och butikskampanjen pågår under oktober månad. Projektet är delvis finansierat av EU. Läs mer på www.handlaekologiskt.se

*I ekologiskt jordbruk använder man mekanisk bekämpning för att komma till rätta med ogräs och främst naturliga metoder för att hantera skadedjur och mögelangrepp. De kemiska preparat som är tillåtna är till exempel vegetabiliska oljor, feromoner och såpa.

De kemiska bekämpningsmedel som tillåts inom o-ekologisk odling kan däremot föra med sig större risker för människors hälsa och miljön. Runt 182 olika kemiska ämnen är tillåtna för användning i svenskt jordbruk, enligt Kemikalieinspektionen. Endast en liten bråkdel av dessa, runt 10-12 stycken, är tillåtna i svensk ekologisk odling. På så sätt kan man säga att man slipper eller väljer bort över 160 kemiska bekämpningsmedel när man väljer livsmedel från ekologiskt jordbruk.