Hyllvippor, golvdekaler och kartongpelare med budskap om vinsterna med ekologiskt.

Ny rapport presenterar nycklarna till ökad eko-försäljning

Butiker kan med smarta grepp få konsumenter att välja ekologiskt – även i tider av stigande livsmedelspriser. Det visar rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2023” som tar sin utgångspunkt i en rad butiksexperiment som genomfördes under hösten. Bakom rapporten står Organic Sweden – branschorganisationen för alla aktörer på den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige i samverkan med ICA Sverige.

Inom projektet Nudging Organic har beteendeförändrande verktyg, så kallad nudging, använts och testats i ett antal butiker under hösten. Resultaten som sammanställts i rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2023” visar på att grepp som “positiv förstärkning” i kombination med “kreativa mervärdesbudskap” kan ha en stor påverkan på försäljningen. Det är beteendebyrån Beteendelabbet som genomfört och analyserat experimenten på uppdrag av Organic Sweden.

– Vår rapport visar att butiker med relativt enkla grepp som att tydligt tacka sina kunder eller att visa på vinsterna med att välja ekologiskt kan öka försäljningen med hela 83 procent. Det är resultat som pekar på att nudging är en viktig hävstång i arbetet mot en mer hållbar matkonsumtion, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Under butiksexperimenten, som genomfördes i sex ICA-butiker testades olika mervärdesbudskap – budskap om fördelarna med ekologiskt – i kombination med budskapet “Tack alla eko-hjältar” på sex olika produkter. Bland de produkter som testades under experimenten står Saltå Kvarns ekologiska havregryn och Arlas ekologiska mjölk ut. Försäljningen av dessa produkter ökade med 83 respektive 27 procent. Även ekologiska ägg från Lantägg, Bärta Burgare Umami, ekologisk falukorv från Scan och ekologiska morötter från I Love Eco medverkade i butiksexperimenten.

– Rapporten pekar på att nycklarna för att öka eko-försäljningen finns därute, men att vi behöver testa och utvärdera olika verktyg för att få reda på vad som verkligen ger effekt. Därför är vi extra tacksamma över våra ICA-handlare som varit öppna för att testa nya kommunikativa grepp, säger Maria Gustavsson, Chef Innovation & konceptutveckling på ICA Sverige.

Ett övergripande mål för hela projektet är att driva försäljning av ekologiskt i butik, bland annat genom att lyfta vinsterna med ekologiskt för att överbrygga kunskapsglappet hos konsumenter kring vilka mervärden som eko bidrar till.

– Varje morot, mjölk- och äggpaket, havregrynspåse eller korvbit du väljer ekologisk är en investering i en hållbar matproduktion som ger oss mer biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar och godare djurvälfärd på köpet, säger Charlotte André, vd på Organic Sweden.

Butiksexperimenten och rapporten “Nuding för ekologiskt i butik 2023” är en del av projektet Nudging Organic. I Sverige stöttas projektet av Arla Foods, Dava Foods, ICA Sverige, HKScan, Saltå Kvarn och Swedish Temptations.

Ladda ner rapporten här.

Om projektet
Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.