Nya nudgingverktyg ska lyfta eko-äggen

För andra året i rad testar Organic Sweden och Dava Foods nya kreativa grepp – så kallad nudging – för att få fler konsumenter att flytta handen i hyllan och välja de ekologiska äggen. Projektet går under namnet Nudging Organic och syftar till att öka försäljningen av ekologiskt med nya innovativa tekniker.

Projektet Nudging Organic startade 2022 och är ett nära samarbete mellan Organic Sweden, ICA Sverige och fem olika livsmedelsföretag, däribland Dava Foods som säljer ekologiska ägg under det egna varumärket Lantägg. Förutom ekologiska ägg representerar företagen ekologiska vegoprodukter, morötter, mjölk, havregryn och chark.

Under det första året testades en rad experiment i butik som skapade stora försäljningsökningar utan att priset på varorna sänktes. Genom att exempelvis flytta de ekologiska havregrynen till frukt- och gröntavdelningen ökade försäljningen med 104 procent i en butik och i genomsnitt 65 procent i samtliga sex “experimentbutiker”.

Fokus för 2023 är att få alla kunder som väljer ekologiskt att känna sig som “eko-hjältar” genom att rikta dem ett stort tack. Ekologiska ägg kommer från höns som har fått mer plats inomhus, ekologiskt foder och möjlighet till utevistelse. Experimenten går ut på att se i vilken utsträckning som så kallad “positiv förstärkning” kan få fler att välja ekologiskt och precis som under 2022 ska insatsens effekt, det vill säga försäljningen, mätas och utvärderas i sex experimentbutiker. Därtill har ett bredare kampanjmaterial nu skyltats upp i drygt 120 butiker.

– En enkel vardagshandling som att välja eko-ägg är faktiskt en hjälteinsats för djuren, naturen och inte minst dig själv. Det vill vi lyfta fram och påminna kunderna om när de står där framför ägghyllan, säger Kjell Dalin, försäljnings- och marknadsansvarig på Dava Foods med varumärket Lantägg.

Parallellt med butiksexperimenten och butikskampanjen genomförs butiksdemonstrationer runt om i landet där kunderna får provsmaka ekologiska godsaker gjorda på olika recept baserade på ägg, havregryn, mjölk, vego, chark och morötter.

– Det ska bli mycket spännande att se om vi lyckas “nudga” konsumenter i rätt riktning. Oavsett om resultaten blir positiva eller negativa kommer vi att få ny värdefull kunskap om hur branschen bättre kan lyfta de eko-ägg och andra ekologiska alternativ i butik, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Samtliga resultat från butiksexperimenten, butikskampanjen och butiksdemos kommer att sammanställas i en rapport som lanseras i januari 2024.

Om Nudging Organic
Nudging Organic syftar till att utveckla nya innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram och skapa uppmärksamhet kring de ekologiska alternativen. Projektet drivs av Organic Sweden och stöttas av Dava Foods, Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, HKScan och Arla Foods. På så sätt representeras några av de viktigaste matkategorierna i projektet; vego, havregryn, chark, ägg och mejeri. Sedan januari 2023 stöttas projektet också av ICA Sverige. Butiksexperimenten och butikskampanjen pågår under oktober månad. Projektet är delvis finansierat av EU. Läs mer på www.handlaekologiskt.se