Jens Fylkner, Mattis Bergquist och Jan Bertoft

Organic Sweden stärker styrelsen med Jens Fylkner och Jan Bertoft - Mattis Bergquist vald till ordförande

Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, valdes till ny ordförande för Organic Sweden på årsstämman för verksamhetsåret 2024/25. Jens Fylkner, Malmö Chokladfabrik och Jan Bertoft, senast från Sveriges Konsumenter, valdes in som nya ledamöter. Med dem får Organic Sweden in ytterligare perspektiv, kompetens och erfarenhet från både den ekologiska produktionen och konsumtionen i Sverige.

Mattis Bergquist valdes till ny ordförande för Organic Sweden, efter att Ann Freudenthal lämnar efter tre år på posten. Mattis är hållbarhetschef på Coop Sverige och har bland annat varit med och utvecklat Coops hållbarhetsdeklaration. Han har lång erfarenhet som strategisk konsult i hållbarhetsfrågor. Med bakgrund i scoutrörelsen bidrar Mattis med gedigen föreningsvana, vilket också är värdefullt i styrelsearbetet.

Jens Fylkner är ny ledamot i Organic Swedens styrelse. Jens äger och driver Malmö Chokladfabrik med sin bror Jakob sedan 2014. Där ligger hans fokus på varumärkesfrågor, marknadsföring och försäljning. Med utbildning i juridik, marknadsföring och entreprenörskap tillför Jens värdefull kompetens till styrelsen.

– Det är en stor ära att jag nu får dra mitt strå till stacken i Organic Swedens styrelse. Organic Sweden har redan en imponerande slagkraft givet sin viktklass, men förhoppningsvis kan jag bidra med ytterligare perspektiv inom organisationens alla initiativ, säger Jens Fylkner.

Jan Bertoft är också ny styrelseledamot och kommer närmast från posten som generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, där han jobbat för hållbar och hälsosam konsumtion i 20 år. Jan är ordförande i forskningsprogrammet Mistra Sustainable Consumption och har också varit ledamot i europeiska konsumentorganisationen BEUC:s styrelse sedan 2008.

Ann Freudenthal, hållbarhetschef på Beans in Cup, lämnade efter tre år på posten som ordförande i Organic Sweden.

– Det har varit otroligt värdefullt att ha Ann vid rodret under en period då Organic Sweden jobbat med stort fokus på kommunikation och kampanjer för ekologiskt och KRAV-märkt. Tillsammans har vi utvecklat organisationen med målet att skapa ännu större nytta för våra medlemmar och vårt matsystem, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Även Mats Lindberg, Smakis, har efter flera år av mycket stort engagemang i styrelsen valt att lämna sitt uppdrag i samband med sin pensionering.

Organic Swedens styrelse för 2024/25:

• Wiveca Almgren, Magnihill
  • Mattis Bergquist, Coop - ordförande