I år släpper Abba Gastronomi en riktig klassiker för alla krögare, restauranger och storkök - nämligen Brantevikssill.

Abba Gastronomi lanserar klassisk Brantevikssill med ny twist

Varje år lanserar Orkla FoodSolutions Årets sill under varumärket Abba Gastronomi, men så blir det inte riktigt i år. Lagom till julen 2021 utökar man istället sitt grundsortiment med en välkänd klassiker till alla restauranger och offentliga kök. För första gången kan kunderna köpa Abba Gastronomi Brantevikssill med modern twist, gjord på sill som fångats när den är som bäst och sedan lagrats i Orklas bergrum i Kungshamn.

–Vi har jobbat med det här receptet länge för att få fram exakt rätt smak. Nu kan vi äntligen lansera sillen så att den blir tillgänglig lagom till hösten, och inte minst vinterns alla julbord och bufféer. Självklart ska Brantevikssill finnas i Abba Gastronomi grundsortiment, säger Inger Lindvall, produktchef kategori sjömat, Orkla FoodSolutions.

En av anledningarna till lanseringen är att pandemin ändrat efterfrågan av sill och det ligger helt rätt i tiden att lansera en omtyckt klassiker.

–När pandemin slog till och många julbord ställdes in, fick vi också anledning att se över vårt sortiment. Vi kunde se att i tider som dessa, när vi längtar efter traditioner, så passar en Brantevikssill helt rätt, säger Inger Lindvall.

Brantevikssillen är ett gammalt recept på lökströmmig. En kryddig och söt sill som fick sitt nuvarande namn från fiskeläget Brantevik i Skåne. Till Abba Gastronomi Brantevikssill använder Abba Gastronomi bitar som görs på NVG-sill (norsk vårlekande sill) som fångas i norska havet under senhösten och början av året, då sillen är som fetast och fettet har gått in i sillen. Då får man en riktigt fast och fin sill som passar perfekt i den här typen av inläggning.

Sillen har kryddats med finhackad rödlök, dill, lagerblad, citronskal, med ett sting från peppar och en sötma från socker och honung.

–Vi har extra många kryddor och råvaror i vår Brantevikssill och allt är finhackat för att sitta kvar på sillen när man äter den. För Brantevikssill ska nämligen ätas med pyntet på, det är där alla smaker sitter. Det är en helhetsupplevelse, säger Inger Lindvall.

Precis som all sill under varumärket Abba Gastronomi, så lagras den i ett bergrum i Kungshamn för att garantera bästa kvalitet. Sillen hamnar så småningom i en speciellt framtagen hink med syrebarriär, för att bevara dess kvalitet och smak.