En kunglig pepparkaka firas idag

En kunglig pepparkaka firas idag

9 december firas pepparkakans dag men redan för 126 år sedan gräddades de första tunna och spröda kakorna i Sveriges första kexbageri.

Stockholm, 9 december. Idag är det pepparkakans dag och 126 år sedan som Sveriges första kexbageri gräddade sina allra första pepparkakor. Kavlingen skedde på ett stort björkbord och redan då var de tunna och spröda, precis som de är idag. Bageriet gick bra och 1897 utsågs Göteborgs Kexfabriks aktiebolag till kunglig hovleverantör. Ett meddelande undertecknat av förste hovmarskalken kom från Stockholms slott den 26 april 1897.

”Hans Majestät Konungen av Sverige och Norge Oscar II har i Nåder behagat till Dess Hofleverantör antaga Göteborgs Kexfabriks Aktiebolag. Hvilket jag på Nådigaste Befallning får till bevis meddela”.

Pepparkakan Kung Oscar är döpt efter Kung Oscar II som brukade tillbringa sina somrar på Marstrand utanför Kungälv. Strax före lanseringen var det dock osäkert om hovet godkänt det nya produktnamnet. Göteborgs Kex försäljningschef fick åka upp till kungliga slottet i Stockholm och bjuda på pepparkakor. Riksmarskalksämbetet föll pladask för de goda kakorna, som efter några år blev den största märkespepparkakan i Sverige.

Testa Göteborgs Kex recept på deras fylliga pepparkaka med en blandning av kanel, nejlika, kardemumma och ingefära, allt för den goda smakens skull.

Recept på cirka 40 pepparkakor

8 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk ingefära
1 1/2 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1 1/2 tsk mald nejlika
1 dl flytande margarin
50 g osaltat smör
2 dl strösocker
1 msk florsocker
2 dl ljus sirap
ca 1/2 dl vatten

Gör så här:
Ugn: 225 °C

1. Blanda bikarbonat salt och kryddor med mjölet.

2. Rör ihop fett, socker och sirap smidigt.

3. Tillsätt mjölblandningen och vatten och blanda till en smidig deg. Låt degen vila i kyl en timme med plast över så den inte torkar på ytan.

4. Kavla en bit av degen i taget och stansa ut önskade figurer. Lägg över på smord plåt. Det går lika bra att använda bakplåtspapper.

5. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 5 minuter. Låt dem kallna på plåten.

Slut

Presskontakt:
Stina Petrini, Kommunikationschef
Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Tel: 08 – 580 07 875
E-post: stina.petrini@orkla.se

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 700 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden.
Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Svenska Naturchips, Cheez Doodles, Göteborgs, Ballerina, Singoalla, Brago m.fl.