Tre ton pepparkakor äts i Sverige under julen

Tre ton pepparkakor äts i Sverige under julen

Vi svenskar älskar verkligen våra pepparkakor och varje säsong köper vi nästan åtta miljoner förpackningar. Just till första och andra advent är pepparkakan extra populära.

När mörkret lägger sig över Sverige och julen närmar sig, då börjar årets pepparkakssäsong. Varje år köper vi svenskar nästan åtta miljoner pepparkaksförpackningar och mest pepparkakor köper vi till första och andra advent. Tradition är viktigt och det är de traditionellt smaksatta pepparkakorna vi allra helst köper. I Göteborgs Kex bageri i Kungälv har det bakats pepparkakor ända från starten 1888 och alla pepparkakor är bakade utan palmolja.

-Pepparkakssäsongen sträcker sig från början av november till sista december. Vi ser att våra konsumenter köper allra mest pepparkakor till första och andra advent. I Sverige äter vi nästan tre ton pepparkakor, så vi är många som blir extra snälla under julen, säger Jenni Karlsson, Kategorichef på Göteborgs Kex.

Fakta om Göteborgs Kex pepparkakor:

• Alla pepparkakor från Göteborgs Kex bakas utan palmolja
  • Pepparkakor har bakats i Kungälv sedan starten 1888
  • 1971 lanserades Kung Oscar pepparkakor, ett namn som godkändes av Riksmarsalksämbetet då kakorna ansågs vara ”kungligt goda”.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen. 2015 hade koncernen en omsättning på 33 miljarder norska kronor.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.