Inskickad EU-ansökan för att finansiera utredningar av Nobelbanan samt ny gränsbana mellan Sverige och Norge

I slutet av januari skickade Oslo-Sthlm 2.55 in sin EU-ansökan om en lokaliseringsutredning för Nobelbanan, och fördjupad utredning kring finansiering för en ny gränsbana mellan Sverige och Norge. Ansökan är granskad av Trafikverket i Sverige, samt godkänd av den svenska Regeringen och Infrastrukturdepartmentet med stöd av Samferdselsdepartementet i Norge.

– Vi tar med detta viktiga steg mot att förverkliga en modern järnväg, och därmed också skapa bättre förbindelser mellan våra två länder samt mellan Örebro län och Värmland. Vår ansökan har uppbackning från Trafikverket samt regeringarna på båda sidor gränsen, vilket jag ser som ett styrkebesked. Förhoppningen är att EU innan sommaren väljer att godkänna vår ansökan om medel för att genomföra lokaliseringsutredningen av Nobelbanan, samt möjliggöra utredningen av finansiering av en ny gränsbana, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.

En lokaliseringsutredning är det första steget i en process som möjliggör byggandet av en ny järnväg. Genom arbetet kommer vi mycket bättre kunna beskriva kostnader och nyttor. Dessutom kommer alla som berörs att involveras gen möjlighet att komma med synpunkter. Vi räknar med att arbetet lokaliseringsutredningen för Nobelbanan påbörjas efter sommaren och att den ska vara klar våren 2026.