"State support grows för Stockholm-Oslo mega rail scheme"

Nyhet   •   Aug 23, 2019 09:52 CEST

Anders B Werp. Foto: CF Wesenberg, https://www.flickr.com/photos/hoyre/9393375470

I en intervju i den internationella nyhetstjänsten Inframation ställer sig statssekreterare Anders B. Werp positiv till att söka dialog med den svenska regeringen om förverkligandet av en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Werp säger bland annat att departementet följer projektet Oslo-Sthlm 2.55 med stort intresse och att den norska regeringen gärna pratar mer om projektet med sina svenska motsvarigheter.

Ett utdrag ur artikeln - "State support grows för Stockholm-Oslo mega rail scheme"

"Procurement of a potentially privately-financed rail link between Stockholm and Oslo (pictured) appeared to move a step closer after Norway's transport ministry said it is willing to engage with the project in partnership with Sweden.

Anders B Werp, state secretary in Norway's transport ministry, said in an emailed statement to Inframation that the ministry is "following the work of the project with great interest" and would be "happy to discuss in further detail with our Swedish colleagues" how the two ministries can become involved in the project if needed.

...

His comments follow Oslo-Stockholm holding a presentation in Norway to promote the project and transport minister Jon Georg Dale telling local media that the project should go ahead if it can be shown to be profitable.

...

Dale said he plans to meet with representatives from the Swedish government in the autumn to discuss the project. Opposition Labour Party politician Sverre Myrli also voiced support for creating a faster link between the two capitals."

Länk till nyhetstjänsten: https://www.inframationgroup.com/

Kommentarer (2)

Christer Löfving strategisk affärsutvecklare på Trafikverket öppnar för magnettåg i Mälardalen men rör inte höghastighetsbanorna.

Det är mer kostnadseffektivt att bygga och underhålla en 500 eller 600 km/h:s magnettågssträcka än att enbart hålla en 250 km/h:s HSR (High Speed Rail i stånd. Därför förordar jag magnettåg på runt timman mellan Oslo och Stockholm.

Skillnaden mellan magnettåget och HSR-tåget är väsentligt mycket effektivare framförallt genom bättre accelerations- och retardationsresurser.

Det Japanska magnettåget även om jag förordar Transrapid eller någon av Transrapid ekvivalenterna. Det Japanska magnettåget Chuo-Shinkansen slog nyligen världsrekord med 603 km/h med en accelerationssträcka på endast 15 kilometer. Transrapid har något sämre accelerationsprestanda preliminärt. HSR kräver 20 till 30 kilometer för att uppnå 300 km/h. Magnettågets snabba acceleration gör att det lämpar sig för stop and go-trafik på ett helt annat sätt än vad HSR gör. För varje stopp ökas restiden med 4 minuter.

Dessutom har magnettåget både väderoberoende prestanda och hastighetsoberoende underhållsbehov. Orsak är framförallt att mycket känslig utrustning utgår och att driften är helt utan mekanisk kontakt. Varken kol-/bromsdamm eller tungmetallutsläpp. Den höga genomsnittshastigheten gör också att tågflottan kan minimeras. Oslo - Stockholm på runt timman i stället för tänkta 2.55 timmar.

Om vi tittar på höghastighetsjärnvägen så bör de 75 mils banorna hamna på runt 290 miljarder baserat på Ostlänken 54 miljarder för 15 mil och 250 km/h. Om så är fallet så kostar underhållet över en 20 års period motsvarande. Enligt Dornier Consultings i Berlins uträkning om 250 km/h sätts till 100 procent så hamnar magnettåget på 30 procent av detta eller 87 miljarder. Detta gäller i icke blandad trafik. I blandad trafik och 320 km/h tiofaldigas underhållskostnaderna kontra magnettåget.

Magnettåget i Shanghai har en tillgänglighet på 99.98 procent eller vida överstigande vad Svensk järnväg klarar. Den totala dagliga förseningen är på sekundnivå i Shanghai.

Låghastighets magnettåg om 100 km/h har gått sedan driftstart för några år sedan i Changsha och Beijing utan en enda incident. Nyligen har 160 km/h:s versionen tagits i drift och man går vidare med medelhastighets magnettåg om 200 km/h som kommer att presenteras tidigt 2020.
    Tåget blir förarlöst och är lämplig för sträckor om 50 - 200 kilometer. För längre sträckor gäller magnettåget CM1.

Shanghai - Beijing drygt 130 mil tar 4.5 med flyget inklusive incheckning medan magnettåget gör sträckan på 3.5 timmar. Kan alltså avlasta inrikesflyget i Kina som gått i kapacitetstaket eller samma som i Europa.

- Carl-Åke Utterström - 2019-08-28 18:33 CEST

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 jobbar för en förbindelse mellan Oslo och Stockholm på mindre än tre timmar. Vi har egentligen inga synpunkter på teknikval. Det är en fråga för Trafikverk och tågbranschen.

- Jonas Karlsson - 2019-08-29 09:18 CEST

Kommentera