Oslo-Stockholm 2.55 välkomnar ny rapport från Skanska och Alstom

Oslo-Stockholm 2.55 välkomnar ny rapport från Skanska och Alstom

Oslo-Sthlm 2.55 välkomnar samarbetet mellan Alstom och Skanska som resulterat i rapporten "Nya skandinaviska järnvägen Oslo–Stockholm". Denna rapport belyser en realistisk plan för att effektivisera resandet mellan Oslo och Stockholm, med ett starkt fokus på hållbarhet och innovation.

Samarbetet mellan de två företagen ska säkerställa leveranser inom budget och tidplan, med en integrerad process för design och planering som har visat sig kunna minska kostnader och risker väsentligt samtidigt som av den totala byggtiden kortas.

Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55, kommenterar:

– Det här är två bolag med stor erfarenhet från stora komplexa projekt inom järnvägssektorn. Därför känns det riktigt bra att de nu gemensamt genomfört den här utredningen om en ny förbindelse i stråket Oslo-Stockholm, och den visar tydligt att det går att åstadkomma en ny järnväg över gränsen mellan Sverige och Norge snabbare och till lägre kostnad än tidigare beräkningar

Viktiga punkter i rapporten inkluderar:

• Design och teknologi: Förslag på banbrytande spårteknik och tågdesign för att maximera hastighet och säkerhet på sträckan Oslo till Stockholm.
  • Miljöpåverkan och hållbarhet: Detaljerad analys av projektets potentiella miljöpåverkan och förslag på hur den kan minimeras genom hållbara byggmetoder och energieffektiva lösningar.
  • Ekonomiska och samhälleliga fördelar: En översikt över projektets ekonomiska och sociala fördelar, inklusive förbättrad tillgänglighet, ökad regional ekonomisk tillväxt och bidrag till klimatmål.
  • Genomförandestrategier: En omfattande plan som detaljerat beskriver hur projektet kan genomföras, inklusive finansieringsmodeller, tidslinjer och potentiella utmaningar längs vägen.

Ta del av rapporten här>