NT-rekommendation för Bavencio i första linjens behandling av avancerad njurcellscancer

Nu rekommenderar NT-rådet BAVENCIO i kombination med axitinib i första linjen vid behandling av avancerad njurcellscancer hos vuxna oberoende av prognostisk riskgrupp.

NT-rådet rekommenderar checkpointhämmaren BAVENCIO (avelumab), en PD-L1-hämmare, i kombination med axitinib, en tyrosinkinashämmare (VEGFR-hämmare) som första linjens behandling av vuxna patienter med avancerad njurcellscancer (RCC). Rekommendationen är uppdaterad utifrån de nya avtalen som gäller från 2021-01-01 och ersätter den tidigare rekommendationen från 2020-06-25.

NT-rådets bedömning baseras på den vetenskapliga dokumentationen från fas III-studien JAVELIN Renal 101, en randomiserad, öppen multicenterstudie som inkluderar 886 patienter. Studien visade signifikant minskad risk för sjukdomsprogression eller död med 31% (HR: 0,69 [95% CI: 0,574-0,825; p<0.0001]) och närmare dubblerad objektiv responsfrekvens (ORR; 52,5% [95% CI: 47,7-57,2] vs. 27,3% [95% CI: 23,2-31,6] jämfört med sunitinib för patienter med avancerad njurcancer (RCC) oavsett uttryck av PD-L1.1

Merck och Pfizer har en strategisk allians för att gemensamt utveckla och kommersialisera BAVENCIO.

Om njurcellscancer
Cirka 1 200 nya fall av njurcancer upptäcks varje år i Sverige. Njurcancer står för cirka 2,3 % respektive 1,5 % av all cancer hos vuxna män och kvinnor i Sverige, vilket gör den till den nionde respektive sjuttonde vanligaste tumörformen bland män och kvinnor. De flesta som diagnosticeras med njurcancer är mellan 60 – 80 år gamla. Njurcancer är ett samlingsnamn för olika njurcancertyper där njurcellscancer (RCC) är vanligast och står för cirka 90 % av fallen. Ungefär 15 procent av patienterna har spridd njurcancer vid diagnos. Femårsöverlevnaden hos patienter med metastaserad njurcancer är i Sverige 15 %.2

Om BAVENCIO (avelumab)
Avelumab är en human antikropp mot proteinet PD-L1 (ligand 1 för programmerad celldöd - Programmed Death Ligand-1). I prekliniska modeller har BAVENCIO visats engagera både det förvärvade och det medfödda immunförsvaret. Genom att blockera interaktionen mellan PD-L1 och PD-1 receptorerna har BAVENCIO visats frigöra suppression av den T-cellmedierade antitumörresponsen i prekliniska modeller.2–4 BAVENCIO har också visats inducera NK cell-medierad direkt tumörcellslys via antikroppsberoende cellmedierad cytotoxicitet (ADCC) in vitro.3-5

Om axitinib
Axitinib är en tyrosinkinashämmare som hämmar kärlnybildning (angiogenes) i området kring tumören via blockering av VEGFR och därigenom förhindra tumörcellernas tillväxt.6

Godkända indikationer
BAVENCIO är godkänd som monoterapi för behandling av vuxna patienter med metastaserad Merkelcellskarcinom (mMCC).1 NT-rådet rekommenderar användning av BAVENCIO vid mMCC sedan mars 2018.

BAVENCIO är godkänd i kombination med axitinib som första linjens behandling av vuxna patienter med avancerad njurcellscancer (RCC).1

NT-rådet
Rådet för nya terapier, NT-rådet, är en expertgrupp med representanter för Sveriges regioner. NT-rådet har mandat att ge rekommendationer till landets regioner om användning av vissa nya läkemedel, oftast sådana som används på sjukhus. Målsättningen är en rättvis, jämlik och ändamålsenlig läkemedelsanvändning för alla patienter i hela landet där våra gemensamma resurser används på bästa sätt.

Baserat på den etiska plattformen för prioritering och den hälsoekonomiska värderingen görs en bedömning av läkemedlets värde jämfört med annan tillgänglig behandling. NT-rådet rådgör i regel med kliniska experter i samband med att rekommendationer utvecklas.

Rekommendationerna ska baseras på samma principer, oavsett vilket läkemedel eller sjukdomstillstånd det gäller.

Här kan du läsa rekommendationen i sin helhet

Referenser

1. BAVENCIO Produktresumé september 2020.
  2. Regionala cancercentrum i samverkan (2021). Hämtad 2021-01-21 https://kunskapsbanken.cancerc...
  3. Boyerinas B, Jochems C, Fantini M, et al. Antibody-dependent cellular cytotoxicity activity of a novel anti-PD-L1 antibody avelumab (MSB0010718C) on human tumor cells. Cancer Immunol Res. 2015;3(10):1148-1157
  4. Kohrt HE, Houot R, Marabelle A, et al. Combination strategies to enhance antitumor ADCC. Immunotherapy. 2012;4(5):511-527.
  5. Hamilton G, Rath B. Avelumab: combining immune checkpoint inhibition and antibody-dependent cytotoxicity. Expert Opin Biol Ther. 2017;17(4):515-523.
  6. INLYTA Produktresumé oktober 2020.

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com