Pressmeddelande -

Pfizer rapporterar positiva resultat från Fas 3-studie med XELJANZ (tofacitinib) vid ankyloserande spondylit (AS)

Nya data presenterades vid American College of Rheumatology/Association of Rheumatology Professionals virtuella möte

Pfizer har presenterat positiva resultat från en Fas 3-studie som utvärderar säkerhet och effekt av tofacitinib hos vuxna med aktiv ankyloserande spondylit (AS).

Studien uppnådde sina primära och centrala sekundära effektmått, Assessment in SpondyloArthritis International Society (ASAS) 20 respektive 40, jämfört med placebo i vecka 16.1a

Studien är en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad Fas 3 multicenterstudie med 270 vuxna patienter med aktiv AS. Studien utvärderade effekt och säkerhet hos tofacitinib 5 mg två gånger dagligen jämfört med placebo.1a

Studien uppnådde sitt primära effektmått, som visade att vid vecka 16 var procentandelen patienter som uppnådde ett ASAS 20%-svar signifikant större med tofacitinib (56,4%) jämfört med placebo (29,4%) (p<0.0001). Dessutom var procentandelen ASAS 40%-svar signifikant större med tofacitinib (40,6%) jämfört med placebo (12,5%) (p<0.0001), ett centralt sekundärt effektmått i studien.1a ASAS 20/40 används för att definiera förbättring eller behandlingssvar.2

De vanligaste biverkningarna i studien, som förekom i mer än fem procent i någon behandlingsgrupp, var övre luftvägsinfektioner, nasofaryngit, diarré, ökad alaninaminotransferas (ALAT), ledsmärta och huvudvärk.1b

- Ankyloserande spondylit är en kronisk, smärtsam och progressiv inflammatorisk sjukdom som påverkar patienterna under större delen av deras vuxna liv, begränsar fysisk funktion och upplevd hälsorelaterad livskvalitet“,3 säger Petra Neregård, medicinsk rådgivare inom Inflammation & Immunology på Pfizer i Sverige.

Tofacitinib är för närvarande inte godkänt för behandling av AS av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA eller den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har accepterat Pfizers ansökan för AS-indikationen och måldatum är andra kvartalet 2021.

Om studien
A3921120 är en dubbelblind placebokontrollerad Fas 3 multicenterstudie som utvärderar effekt och säkerhet. Studien inkluderade patienter 18 år och äldre med en AS-diagnos som uppfyllde modifierade New York-kriterier, och hade ett otillräckligt svar eller intolerans mot två eller fler NSAID-läkemedel. Totalt 270 patienter randomiserades till att få tofacitinib 5 mg två gånger om dagen eller matchande placebo under 16 veckor, 269 behandlades. Lämpliga försökspersoner som slutfört den 16 veckor långa dubbelblinda behandlingsperioden gavs tofacitinib 5 mg två gånger dagligen under ytterligare 32 veckor. Därefter följde en fyra veckor lång uppföljningsperiod.1a För ytterligare information om A3921120, besök http://www.clinicaltrials.gov.

Om ankyloserande spondylit (AS)
AS är en kronisk inflammationssjukdom som drabbar män och kvinnor i tidig vuxen ålder. De första symtomen uppträder vanligtvis före 30 års ålder och sjukdomen debuterar sällan efter 45 års ålder. Symtom på AS är bland annat smärta och stelhet i rygg och höfter. Med tiden kan vissa patienter drabbas av benfusion av kotorna i ryggraden.4 AS kan orsaka svår kronisk smärta för dem som lever med sjukdomen och kan påverka hälsorelaterad livskvalitet negativt.5,6

Om XELJANZ (tofacitinib)
XELJANZ (tofacitinib) är godkänt i Europa för följande indikationer:

• Vuxna med måttlig till svår aktiv reumatoid artrit (RA) när metotrexat inte haft tillräcklig effekt
  • Vuxna med aktiv psoriasisartrit (PsA) när sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARD) inte haft tillräcklig effekt
  • Vuxna med moderat till allvarlig aktiv ulcerös kolit (UC) när tumörnekrosfaktorhämmare (TNFi) inte haft tillräcklig effekt

Xeljanz är även godkänt i USA för barn och ungdomar 2 år och äldre med aktiv polyartikulär juvenil idiopatisk artrit (pcJIA), mångledssjukdom.

Som utvecklare av tofacitinib är Pfizer starkt engagerade i att utveckla vetenskapen kring JAK-hämning och att öka förståelsen av tofacitinib genom robusta kliniska utvecklingsprogram för behandling av immunmedierade inflammatoriska sjukdomar.

Referenser
1. Tofacitinib for the Treatment of Adult Patients with Ankylosing Spondylitis: Primary Analysis of a Phase 3, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study. ACR Late-Breaking Abstract 2020.

a. Page 2/Methods and results

b. Page 9/Table 3/ Summary of Safety

2. Landewé R, van Tubergen A. Clinical Tools to Assess and Monitor Spondyloarthritis. Curr Rheumatol Rep. 2015;17(7):47. doi:10.1007/s11926-015-0522-3

3. Exarchou S, Lindström U, Askling J, et al. The prevalence of clinically diagnosed ankylosing spondylitis and its clinical manifestations: a nationwide register study. Arthritis Res Ther. 2015;17(1):118. Published 2015 May 9. doi:10.1186/s13075-015-0627-0

4. University of Maryland Medical Center. A Patient’s Guide to AS. Accessed September 30, 2020. Available at: https://www.umms.org/ummc/health-services/orthopedics/services/spine/patient-guides/ankylosing-spondylitis

5. Deodhar, A., Strand, V., Conaghan, P.G. et al. Unmet needs in ankylosing spondylitis patients receiving tumour necrosis factor inhibitor therapy; results from a large multinational real-world study. BMC Rheumatol 4, 19 (2020). https://doi.org/10.1186/s41927-020-0118-z https://bmcrheumatol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41927-020-0118-z

6. Everyday Health. Ankylosing Spondylitis Prognosis: Symptoms, Statistics, and More. Accessed September 30, 2020. Available at: https://www.everydayhealth.com/hs/ankylosing-spondylitis-treatment-management/prognosis/?utm_source=google_search&utm_medium=cpc&utm_campaign=eh_cs_ag_108812860452&utm_content=eh_cs_cid_448478300789

7. Pfizer Data on File. XELJANZ Worldwide Registration Status.

8. ClinicalTrials.gov. Tofacitinib RA Studies. Accessed June 25, 2020.

9. Pfizer. Data on File. Tofa Counts. April 2019

Ämnen

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se, www.pfizer.com och www.älskaattåldras.se

Ulrika Goossens