Xeljanz likvärdigt med Humira vid måttlig till svår RA

Xeljanz likvärdigt med Humira vid måttlig till svår RA

Läkemedlet Xeljanz i kombination med metotrexat är lika effektivt för patienter med måttlig till svår reumatoid artrit (RA) som standardbehandling med Humira plus metotrexat. Detta visar en studie som presenterades vid EULAR, den årliga europeiska reumatologikongressen i Madrid, 16 juni. Studien redovisas också i den medicinska tidskriften The Lancet.

I studien (ORAL Strategy) medverkade nära 500 patienter med måttlig till svår reumatoid artrit. De delades in i tre grupper: En grupp fick Xeljanz och metotrexat (MTX), en enbart Xeljanz och den tredje gruppen fick Humira plus MTX. Syftet var att se hur många i respektive grupp som efter sex månader uppnått ACR50 – ett mått som visar på en 50-procentig förbättring av sjukdomen enligt ett antal fastställda kriterier. Detta är den första studie där en JAK-hämmare prövas både i monoterapi och i kombination med metotrexat i jämförelse med Humira i kombination med metotrexat.

För de som fick Xeljanz plus MTX var det 46 procent, för gruppen som fick enbart Xeljanz var det 38,3 procent och för Humira med MTX 43,8 procent. Biverkansprofilen var likvärdig oavsett grupp, vanligast var luftvägsinfektioner.

Om Xeljanz
Xeljanz (tofacitinib) ingår i en grupp nya läkemedel, janusinkinashämmare (JAK), och minskar ledsmärta och svullnad och förbättrar patientens förmåga att utföra dagliga aktiviteter. Xeljanz ges i tablettform 5 mg två gånger om dagen i kombination med MTX och är godkänt inom EU för behandling av måttlig till svår reumatoid artrit hos vuxna patienter med otillräcklig respons på eller biverkan av ett eller flera sjukdomsmodifierade läkemedel. Xeljanz kan även ges som monoterapi vid intolerans mot MTX eller om fortsatt behandling med MTX är olämplig.

Sedan Xeljanz först godkändes i USA 2012 har läkemedlet förskrivits till mer än 90 000 patienter världen över och är godkänt i mer än 80 länder. Xeljanz godkändes i Europa i mars 2017 och ingår i högkostnadsskyddet för läkemedel sedan 21 april, 2017.

EU-kommissionens godkännande är baserat på en ansökan med data från det globala Fas 3-programmet Oral Rheumatoid Arthritis Phase 3 TriaLs (ORAL) och real world data. Resultat från det kliniska prövningsprogrammet som genomförts med en bred RA-patientpopulation visar effekt och säkerhetsprofil för Xeljanz både med och utan MTX för behandling av måttlig till svår RA. Utvecklingsprogrammet för Xeljanz inkluderar mer än åtta års säkerhetsdata från uppföljande långtidsstudier och erfarenhet från klinisk vardag med mer än 21 100 patientårs läkemedelsexponering hittills.

Prövningsprogrammet för Xeljanz är ett av de mest omfattande kliniska utvecklingsprogram någonsin inom RA. Läkemedlets effekt och säkerhet är väl dokumenterat via omfattande kliniska studier som inkluderar både långtidsstudier och erfarenhet från klinisk vardag.

Om reumatoid artrit
Reumatoid artrit (RA) är en kronisk inflammatorisk autoimmun sjukdom som orsakar en rad olika symtom, bland annat smärta och svullnad i leder, särskilt i händer och fötter. Den exakta orsaken till RA är inte känd. Det är en autoimmun sjukdom då immunsystemet hos personer med RA felaktigt ser kroppens friska vävnader som ett hot och angriper dem. Vissa personer har förhöjd risk för att utveckla RA, bland annat personer med RA i familjen och rökare. Tre gånger så många kvinnor drabbas av RA jämfört med män. I Sverige beräknas ca 0,7 procent av den vuxna befolkningen ha RA, med ca 36-40 nyinsjuknade per 100 000 vuxna invånare och år. Sjukdomen kan utvecklas i alla åldrar men vanligast är mellan 45 och 65 år.

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, neurovetenskap och smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se, www.pfizer.com och www.älskaattåldras.se