TLV subventionerar Ngenla för behandling av barn och ungdomar med tillväxthormonbrist

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat att Ngenla (somatrogon) ska ingå i högkostnadsskyddet för behandling av barn och ungdomar från tre års ålder med tillväxtstörningar. Subvention gäller från 21 oktober, 2022.1

Ngenla har beviljats subvention av TLVs nämnd. Utredningen visar att Ngenla är ett kostnadseffektivt behandlingsalternativ för behandling av barn och ungdomar från 3 års ålder med tillväxtstörningar på grund av otillräcklig insöndring av tillväxthormon.1 Ngenla subventioneras från och med 21 okt, 2022.

- Tillväxthormonbrist kan medföra fysiska, psykologiska och känslomässiga konsekvenser som kan påverka barn under uppväxten och sedan under vuxenlivet. Med Ngenla ger vi barn och ungdomar och deras vårdgivare ett behandlingsalternativ som minskar frekvensen av injektioner från en gång om dagen till en gång i veckan och därmed bättre behandlingsföljsamhet, säger Kaire Kiplok, medicinsk rådgivare inom området sällsynta sjukdomar på Pfizer i Sverige.

Om tillväxthormonbrist
Tillväxthormonbrist är en sällsynt sjukdom som kännetecknas av otillräcklig insöndring av tillväxthormon från hypofysen. Idag behandlas ca 800 – 1 000 barn i Sverige för tillväxthormonbrist. Sjukdomen kan orsakas av genetiska mutationer eller förvärvas efter födseln.2 Utan behandling kommer barnen att lida av bestående tillväxthämning och mycket kort längd som vuxna, puberteten kan också försenas. 2 Barnen kan också uppleva andra problem med fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande. 3

Om Ngenla (somatrogon) injektion
Ngenla är ett syntetiskt tillverkat tillväxthormon som innehåller den aktiva substansen somatrogon, en modifierad form av humant tillväxthormon.4 Ngenla ersätttter bristen på tillväxthormon i kroppen och tas som subkutan injektion under huden. Jämfört med tillväxthormonet Genotropin (somatropin) har Ngenla längre verkan i kroppen, vilket möjliggör injektioner en gång per vecka istället för en gång per dag. Ngenla godkändes i EU i februari 2022.

Referenser

1. Ngenla ingår i högkostnadsskyddet - Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket TLV
  2. Brod, M, Højbjerre, L, Alolga, SL, Beck, JF, Wilkinson, L, Rasmussen, MH. Understanding treatment burden for children treated for growth hormone deficiency. The Patient-Patient-Centered Outcomes Research. 2017;10(5):653-666.
  3. Toft D. Growth Hormone Deficiency Basics. EndorineWeb. https://www.endocrineweb.com/conditions/growth-disorders/growth-hormone-deficiency-basics. Accessed January 25, 2022.
  4. www.fass.se

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com