Citrongul pasta, poppig rödkål och purpurfärgade ägg – Picadeli bjuder på växtbaserade smaksensationer i höst

Sötpotatisbollar, färgsprakande rödkål och en proteinrik kikärtsmix. Det är några av nyheterna i Picadelis salladsbarer i höst. Dessutom utökas det populära sortimentet med färdigpackad mat som lanserades våren 2022. En krispig pokébowl med räkor, den currydoftande pastasalladen Creamy Curry Crawing och en veggiewrap med BBQ-kryddad Quorn står på menyn.

Svenskarna köper nästan en halv miljon Picadelisallader varje vecka! Och suget efter växtbaserade, hälsosamma och prisvärda sallader är rekordstort. IPicadelis 900 salladsbarer i Sverige säljs det idag i snitt 240 kilo per vecka. Efter sommaren presenteras flera roliga nyheter för den salladssugne. Allt från den citrondoftande pastan Hellooo Lemoncello till den höstiga rödkålssalladen Appletizing Slaw.

I höst blir det ännu fler växtbaserade proteiner att välja bland, för att möta kundernas efterfrågan på vegetariska och veganska alternativ. Idag är minst 70 % av Picadelis sortiment veganskt och 90 % är lakto/ovo vegetariskt. Inget rött kött finns att plocka i Picadelis salladsbarer eller food-to-go. En medveten satsning – för ett hållbart och hälsosamt sortiment med låg klimatpåverkan. Klimatsmart snabbmat, helt enkelt. En vegansk nykomling som lär ta plats i många Picadeliskålar i höst är de omsorgsfullt kryddade och perfekt saftiga sötpotatis- och kikärtsbollarna Potato Sweeties. Tre nya veggiefavoriter presenteras dessutom i det färdigpackade sortimentet.

Hösten 2021 lanserade Picadeli konceptet Warm-ish, en oväntad idé som tog svenskarna med storm. Här plockar kunderna sina favoriter i salladsbaren, och sedan micras skålen i 1 minut. Picadeli har märkt upp de ingredienser som är särskilt goda att värma. En nyhet som verkligen trivs i den varma salladen är den krämig bearnaisedressingen Wannabea Rockstar. Hösten 2022 lär den värmande och hälsosamma salladen göra succé igen.

Nyheterna kommer i butik från vecka 36 och framåt.

Ett urval av höstens nyheter i salladsbaren:

Potato Sweeties (bollar med kikärtor, sötpotatis och kryddor)
Veganska, glutenfria och jättegoda! Så kan höstens nykomling beskrivas. Tillsammans med fetaost och krispig grönsallat lär detta bli en blivande klassiker. Ett utmärkt växtbaserat alternativ för alla veganer, vegetarianer, flexitarianer eller climatarianer.

Appletizing Slaw (Rödkål & Äpplesallad)
Höst + kål = sant! När det blir mörkt och grått ute behöver vi mer färg på̊ insidan – och vad passar då bättre än den färgglada nyheten rödkålsallad! Tillsammans med små bitar äpple och citronsaft blir denna en perfekt smakkompis till den krämiga chilipastan och tärnad QuornTM.

Hellooo Lemoncello (Citrusdressad trivilini)
Picadelis kunder älskar pastasallad, och i höst lär de inte bli besvikna när den här nykomlingen gör entré. En pasta på durumvete som marinerats i citron – svårare än så behöver det inte vara! Om den får sällskap av goda grönsaker, kanske lite varmrökt lax och mozzarella blir den en smakfest utan dess like.

Garbanzo Bonanza (Grön & Vit Kikärtsmix)
I höst presenterar Picadeli en nykomling bland proteinerna i salladsbaren. Det är gröna och vita kikärtor – en blivande favorit som adderar proteiner, vitaminer och ger salladen en matig känsla. Dessa söta små̊ kikärtor är al dente, och passar perfekt tillsammans med till exempel varmrökt lax.

Wannabea Rockstar (Bearnaisedressing)
Kunderna har längtat efter bearnaise, och nu behöver de inte vänta längre. I höst lanseras Picadelis egna tolkning av denna klassiker. En perfekt krämig dressing som ger salladen en smak av dragon. Överraskande gott! Wannabea Rockstar passar perfekt till både kyckling och tärnad Quorn och utmärkt i en warm-ish sallad.

Nyheter i det färdigpackade sortimentet:

Curry Curry Namaste (Wrap Curry Quorn)
För den som drömmer om en smakrik, vegansk och rekordsnabb lunch presenterar Picadeli en läcker wrap. Här samsas Picadelis veganska BBQ-kryddade Quorn med vegansk currymajonnäs, krispiga grönsaker och picklad rödlök.

Vegitalian Wrapino (Wrap med hårdost och Quorn)
BBQ-kryddad Quorn är stjärnan även i denna goda veggiewrap. En nyhet som för tankarna till Italien! Med en kombination av krämig oströra, krispiga grönsaker och lagrad hårdost blir detta en vegetarisk fullträff.

Creamy Curry Craving (Pastasallad curry)
Att hitta nyttiga, prisvärda och goda vegetariska alternativ i farten är inte alltid det lättaste. Men Picadelis nyhet – den currydoftande pastasalladen Creamy Curry Craving gör det enklare! Med en bas av sallad och säsongens grödor, toppad krämig currypasta, golden cornballs och picklad rödkål är höstsalladen räddad.

Prawn Star Poke (Pokébowl räka)
Picadelis välkända gröna salladsskål – nu som trendig poké bowl! Här kan den salladssugne njuta av smakerna från en krispig kålmix, dressat blomkålsris, mango- och majssalsa, citronmarinerade räkor, srirachadressing och picklat, purpurfärgat ägg. En smaksensation on the go!

David von Laskowski

CEO +46 (0) 702 90 63 13