Picadeli introducerar innovativa papplock av kartong – och sparar 250 ton plast årligen

Locket på för plasten! Salladspionjärerna på Picadeli vill göra de gröna skålarna ännu grönare – med en storsatsning på plastfria papperslock. En satsning som eliminerar 250 ton plast, årligen, och som är en del av ett medvetet arbete för att göra salladerna ännu mer hållbara. ”Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar!” säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.

Hållbarhet står högt upp på agendan hos Picadeli. Till exempel har den välkända salladsaktören fasat ut rött kött från hela sitt sortiment, slutat med engångskoppar för dressing, satsat på växtbaserade proteiner och möjliggjort för kunderna att panta sina salladsskålar. Nu görs en rekordsatsning för att eliminera plastlocken.

I samarbete med Graphic Packaging International har Picadeli arbetat målmedvetet för att utveckla ett helt nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna, med hållbarhet i fokus. Under 2023 fasas plastlocken ut, till förmån för väldesignade och hållbara papperslock.

– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken – och nu är vi äntligen där! Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år. Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.

De nya locken är tillverkade i papp, och produceras av förnybara material som hämtas från hållbart skogsbruk. De är helt återvinningsbara. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla, och är enkla att använda. Det har resulterat i en helt ny typ av snäppförslutning, som gör locken på salladsskålarna ännu enklare att använda och mer spillsäkra. Win-win!

Picadeli är idag marknadsledande inom hälsosam snabbmat i Europa och USA, med nära 2 000 salladsbarer bara i Europa. Men hållbara lock skapas inte på egen hand. I arbetet med de nya locken har Picadeli krokat arm med Graphic Packaging Tibro AB, som både varit med och utformat, och nu även producerar de innovativa locken:

– Det är en ära för oss att få bidra till hållbarhetsarbetet tillsammans med varumärken som Picadeli! Ett samarbete som gör skillnad, varje dag! Vi vet att våra förpackningar måste hålla en otroligt hög nivå och verkligen erbjuda ett kvalitativt alternativ, för det är bara då som vi kan göra skillnad på riktigt! En utmaning som alla på Graphic Packaging är stolta att ta sig an, säger Åke Larsson, VD för Graphic Packaging Tibro AB.

Designen på locken är också det en viktig ingrediens. Förutom att locken är väldesignade, har Picadeli passat på att förse dem med lekfulla budskap som utmanar och engagerar konsumenterna.

Locken fasas in i Picadelis salladsbarer under hösten 2023.

About Graphic Packaging Holding Company (NYSE: GPK), headquartered in Atlanta, Georgia, is committed to providing consumer packaging that makes a world of difference. Graphic Packaging is the world's largest fiber-based consumer packaging provider, focused on serving the most widely recognized food, beverage, foodservice, and other consumer products companies and brands. The company operates on a global basis and is one of the largest producers of folding cartons and fiber-based foodservice products in the United States and Europe. Additional information about Graphic Packaging, its business, and its products is available at www.graphicpkg.com.