Picadeli utmanar matindustrin på World Salad Day

Picadeli utmanar matindustrin på World Salad Day

I tider av lågkonjunktur och inflation, och när levnadskostnaderna ökar, fasar allt fler ut växtbaserat från sina tallrikar. Den svenska salladspionjären Picadeli vill visa att frukt och grönt är billigare än icke-vegetabiliska alternativ, när det blir huvudrätten på tallriken istället för bara ett tillbehör. På World Salad Day utmanar Picadeli livsmedelsindustrin att arbeta för en förändring – och sätta salladen i centrum.

Att låta växtbaserat ta större plats på tallriken är ett smart val – för hälsan, klimatet och plånboken. Trots det ses frukt och grönt snarare som ett komplement till andra, icke-vegetabiliska varor, och väljs bort när levnadskostnaderna ökar.

På World Salad Day den 20 mars uppmärksammar Picadeli vikten av att prioritera salladen och växtbaserad kost, och uppmanar livsmedelsindustrin att göra detsamma.

– Vårt uppdrag är att demokratisera hälsosam mat. Och vi tror att ett sätt att göra det är att hjälpa människor att ändra den mentala bilden av vad en sallad är och vad den skulle kunna vara, från ett dyrt tillbehör till en relativt budgetvänlig huvudrätt. Vi sätter salladen i centrum 365 dagar om året, och nu utmanar vi resten av livsmedelsindustrin att göra detsamma, om så bara för en dag, säger David von Laskowski, vd på Picadeli och Greenfood.

World Salad Day äger rum 20e: mars och initierades av Picadeli för fyra år sen. Dagen har kommit att bli en hållpunkt med fokus på hälsosamma matvanor. Den 20 mars släpps Vegocracy Report 2024, den årligen återkommande rapporten som utforskar våra matvanor. Rapporten bygger på intervjuer med tusentals svenska, Europiska och Amerikanska konsumenter, och när resultatet nu summeras inför lanseringen tyder mycket på att Picadelis bild av svenskarnas grönsaksvanor stämmer: frukt och grönt prioriteras i allt för låg utsträckning, och en förändring behövs!

För att fira World Salad Day skänker Picadeli också en krona för varje såld sallad till Generation Pep, den icke vinstdrivande organisationen som kämpar dagligen för barn och ungas hälsa.

– För vissa människor är det verkligen för dyrt, därför måste vi sänka kostnaderna på de hälsosamma alternativen! Till exempel med en reducerad moms på frukt och grönt. Men för många är det snarare inställningen som behöver förändras. De tror helt enkelt att hälsosam mat är dyrare, och väljer bort det därför. För att hjälpa människor att ändra sin mentala bild av vad en sallad är måste vi presentera den som fullvärdig, mättande och verkligen vara tydliga när vi jämför kostnaden med andra måltider. Allt för att få fler att tänka på salladen som ett fullvärdigt måltidsalternativ, säger David von Laskowski.

Vill slå hål på de gröna fördomarna
I tider av ekonomisk kris kan sallad vara ett klokt val. Till exempel kostar en snittsallad från Picadeli idag 63 kronor. Det är avsevärt billigare än många andra måltider, såväl från restauranger som i food to go-hyllorna.

Att bredda synen på sallad innebär också insikten att den kan värmas upp, exempelvis genom att låta den gå en kort stund i mikron. Dessutom kan sallader innehålla mängder av smakrika och mättande ingredienser. Många argumenterar nämligen för att de väljer bort salladen för att de föredrar varm mat, samt att sallad inte ger samma mättnadskänsla. Enligt Picadeli finns det en kunskapslucka som branschen måste hjälpa till att överbrygga.

– Genom att fylla dessa luckor, korrigera missförstånden och fördomarna om salladsätande, kan vi också förändra upplevelsen av prisvärdhet och hur människor prioriterar när de väljer vad de ska äta. Och genom att göra det kan vi förbättra både människors och planetens hälsa. Så låt oss fira World Salad Day den 20 mars genom att sätta sallad i rampljuset, hela branschen tillsammans, för att börja göra en verklig inverkan och driva förändring i matvanor, säger David von Laskowski.

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara mat som är bra för dig. Idén är enkel; att demokratisera hälsosam mat och göra den tillgänglig, prisvärd och riktigt god. Sedan starten 2009 har Picadeli gjort det möjligt för dagligvaruhandeln och servicehandeln att erbjuda konsumenten ett innovativt, fräscht och välsmakande koncept och de högteknologiska salladsbarerna återfinns numer i cirka 2000 butiker runt om i Europa och USA. Bolaget omsätter idag drygt 1,7 miljarder SEK, vilket motsvarar närmare 3,4 miljarder SEK i detaljhandelsvärde, och säljer över 40 miljoner sallader per år.