Picadelis ikoniska gröna skål blir nu ännu grönare

Picadelis ikoniska gröna skål blir nu ännu grönare

Picadeli har nått stora framgångar med sina fräscha självplockssallader som mixas i deras berömda gröna skål. Nu blir den ännu grönare – Picadeli uppdaterar sin förpackning till en med mindre plast och som är tillverkat av ett mer hållbart papper. Förändringen innebär en minskad plastanvändning med 42 ton årligen.

Picadeli innebär inte bara välsmakande, fräscha sallader under konceptet fast-food-de-la-future, företaget har även ett tydligt klimatfokus som manifesteras av ett stort sortiment av växtbaserade proteiner, produkter efter säsong och förpackningar som enbart består av komposterbart eller återvunnet material.

För att minska koldioxidavtrycket har företaget den senaste tiden genomfört flera förändringar. De har bland annat tagit fram ett lock gjort av återvunnen plast, gjort besticken komposterbara samt tagit bort kniven ur bestickförpackningen. Enbart borttagandet av kniven har minskat plastanvändningen med runt 40 ton per år. Med den nya skålen tar Picadeli ytterligare ett steg mot att bli ett än mer hållbart företag.

– Vi fokuserar dagligen på att göra verksamheten mer klimatvänlig och är ständigt på jakt efter det mest hållbara sättet för konsumenter att kunna njuta av våra sallader. Genom att ta bort ett lager av PE-plast har vi lyckats minska plastanvändningen med 50 procent vilket innebär en minskad plastförbrukning med omkring 42 ton per år. Vi har även bytt det vita pappret mot ett brunt som produceras på ett mer hållbart och miljövänligt sätt, säger Kristoffer Sunér, Head of Food and Quality på Picadeli.

Livsmedelsförpackningar är viktiga för att säkerställa livsmedelssäkerhet och kvalitet, materialet som förpackningen är tillverkat av ska både skydda livsmedlet under transport och hålla varan fräsch. En väl fungerande förpackning minskar matsvinnet och gör att produkterna håller längre. Picadelis mål är att framöver även ta bort det sista lagret PE-plast, men hittills har de ännu inte hittat en skål som tål både olja och vinäger, två vanliga ingredienser i en Picadelisallad.

– Livsmedelsförpackningar är en utmaning för oss och för hela livsmedelsbranschen. Vi måste utveckla mer miljövänliga alternativ samtidigt som våra förpackningar måste vara funktionella och hålla våra sallader fräscha och goda, fortsätter Kristoffer.

Picadeli strävar efter att vara i framkant när det gäller hållbar förpackningsutveckling. Arbetet bygger på en nära dialog med viktiga intressenter som kunder, leverantörer, beslutsfattare och organisationer. Under de senaste åren har antalet hållbara alternativ ökat och ett nära samarbete med intressenter och konsumenter gör det lättare för Picadeli att identifiera hållbara lösningar som passar deras verksamhet.

Fakta om Picadelis nya gröna skål

• Använder 50% mindre plast jämfört med den gamla gröna skålen.
  • Det gamla vita pappret har bytts ut till ett brunt papper som produceras på ett mer hållbart och miljövänligt sätt.
  • Genom att ta bort den ena sidan av beläggningen minskas plastanvändningen med omkring 42 ton per år.

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat. Idén är enkel; att genom självplock förändra människors sätt att köpa och äta sallad. De högteknologiska salladsdiskarna återfinns i fler än 2000 butiker runt om i Europa, från Skandinavien i norr till Frankrike i söder och i Sverige säljer Picadeli årligen 29 miljoner sallader. Sedan starten 2009 har Picadeli möjliggjort för dagligvaruhandeln att erbjuda sina kunder ett innovativt, fräscht och smakrikt salladskoncept. Företaget har idagfler än 130 anställda och omsätter över 1,2 miljarder svenska kronor. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.