Picadelis nyheter är här: Asiatiskt sting och fruktiga toner i vårens sallader!

Picadelis nyheter är här: Asiatiskt sting och fruktiga toner i vårens sallader!

Picadeli höjer temperaturen i salladsbarerna i vår – med utmanande hetta och kittlande recept. Smakrika sallader står på menyn, gärna med ingefära och chili, färgklickar från morot, röd spetskål och fruktiga toner från en partysugen persika. Förstås möter Picadeli också vårens hetaste mattrend: snappy-spicy is the new umami. Suget efter grön, snabb och nyttig mat är stor nu när sommaren närmar sig. Det vill Picadeli möta – och lanserar massor av spännande nyheter lagom till vårens entré.

Vecka 11 lanserar svenska salladspionjärerna Picadeli vårens nyheter och salladsbarerna runt om i landet fylls på med nya dressingar, råvaror, smaker och färdiga röror. I vår inspireras Picadelis kockar av asiatisk matlagning och smaker med sting i – fräscht och syrligt samsas med helt nya uppiggande smaker:

– Det är dags att bjuda in våren och sommaren till alla salladsälskare! Äntligen! Gillar man asiatiskt vill jag slå ett slag för kycklingen i citron och ingefära, den syrliga belugasalladen och vår sriracha-mayo! Bland nyheterna är min favorit helt klart en vacker, smakrik och välbalanserad nudelsallad. Den består av äggnudlar, morot, vitkål, broccoli, purjolök, koriander, sesamolja och picklingslag. En dröm för hemmajobbare som vill ha en energikick på lunchen! säger Gunilla Kjellmer, produktutvecklare på Picadeli.

Med vårens nyheter gör Picadeli plats för nya utmanare och välkomnar den alltid aktuella ihållande asiatiska trenden, med koriander och sesam, samt en het nyhet i salladsbaren – stark sriracha mayo. Och vad sägs om persikovinägrett, picklad morot eller den oemotståndligt vackra Sunset Slaw, en salladsmix med superkrafter från gul och orange morot julienne och lilaröd spetskål? Bland nyheterna hittar vi också trotjänare som bulgursalladen med ramslök och bovete.

– Vårens mattrend, snappy-spicy is the new umami, höjer definitivt temperaturen i salladsskålen. Och den som vill haka på trenden hittar en het sriracha mayo i Picadelis salladsbarer i vår, säger Gunilla Kjellmer, produktutvecklare, Picadeli.

Picadeli säljer årligen miljontals sallader i matvarubutiker över hela landet och för många är salladsbarerna lunchens självklara destination. Picadeli är framtiden – hälsosam snabbmat med oändlig valfrihet, boostad med nyttiga vitaminer och omsorgsfullt utvecklade smaker. Picadeli har dessutom grundat World Salad Day, den 20 mars, för att hylla den självklara och nyttiga favoritmaten. Dagen firas bland annat genom ett samarbete med Generation Pep, och för varje såld sallad skänker Picadeli 1 krona till organisationen.

Här är några av vårens nyheter från Picadeli:

En smakresa, tack!
Det är något visst med de asiatiska smakerna, de slutar aldrig att inspirera. Ta nya nudelsalladen till exempel: krispig vitkål, syrlig citron, sesam och koriander som flirtar ohämmat med smaklökarna. Perfekt att mixa med säsongskompisen ingefärs- och citronkyckling!

Juicy fruits
Frukttrenden är här för att stanna. Bland Picadelis vårnyheter finns flera uppstickare som går i fruktens tecken. Den unika persikotoppingen Perfect Peach Party som Picadeli-kockarna tagit fram har en perfekt balans av krispighet från kikärtor, tuggmotstånd från persika och en lätt och luftig struktur från puffat bovete. Smaken är fruktig, söt och fräsch och vi vågar säga att den här persikotoppingen kommer att gå långt! En annan ny favoritnyhet är persikovinägretten. En syrlig och fruktig kompis som ger salladsskålen en extra härlig personlighet.

Säsongsväxling förnöjer
Att välja säsongsrelaterade råvaror är en självklarhet för Picadeli. Vad passar då bättre i vår, än att skaka loss vintertrötta smaklökar med citronsyrlig belugasallad, toppad med ingefärakyckling och krispiga picklade grönsaker. Med ett stänk av persikovinägretten har du gett din sallad vårkänslor – det lovar vi! Favoriten bulgursallad med ramslök återkommer också för tredje året i rad. Basen är det ständigt populära bulgurgrynet med näringsrika, fiberrika fullkorn. Den innehåller broccoli och vitlöksdoftande ramslök – delikatessen som växer i de vackra lövskogarna under våren och som har blivit en favorit för många.

Lista på alla vårens nyheter:
SYRLIG BELUGASALLAD MED BULGUR & SOLROSFRÖN (gryn & ris)
NUDELSALLAD CITRUS & SESAM (pasta & nudlar)
KYCKLING CITRON & INGEFÄRA (fågel)
MOROT & RÖD SPETSKÅL (grönsaker)
PICKLAD MOROT MED DILL (smått & gott)
KALKONBACON (fågel)
TOPPING PERSIKA (topping)
SRIRACHA MAYO (dressing)
PERSIKOVINÄGRETT (dressing)

Säsongsfavoriter som återkommer i vår:
BULGURSALLAD MED RAMSLÖK (gryn & ris)
SOMRIG FRUKTSALLAD (frukt)
KRISPIG ROSÉSALLAD (sallad)
ROMANSALLAT (sallad)

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat. Idén är enkel; att genom självplock förändra människors sätt att köpa och äta sallad. De högteknologiska salladsdiskarna återfinns i fler än 2100 butiker runt om i Europa, från Skandinavien i norr till Frankrike i söder. Sedan starten 2009 har Picadeli möjliggjort för dagligvaruhandeln att erbjuda sina kunder ett innovativt, fräscht och smakrikt salladskoncept. Företaget har idag fler än 140 anställda och omsätter över 1,4 miljarder svenska kronor. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.