Sveriges mest sålda wrap tillverkas av Picadeli, och lanserades för ett år sedan. Nu kommer flera nyheter till sortimentet, bland annat en knallrosa wrap.

Succélansering av hälsosam food-to-go – nu utökar Picadeli sortimentet med fyra nyheter

Picadeli har på kort tid kommit att bli marknadsledande i food to go-hyllorna – och idag säljs produkterna i över 1300 butiker. Ett år efter lanseringen kan Picadeli stoltsera med att man har Sveriges mest sålda wraps. Och nu presenteras fyra nyheter för kunder på språng – allt från en nygammal klassiker till en knallrosa rödbetswrap.

Våren 2022 lanserade den svenska salladspionjären Picadeli ett helt nytt sortiment, med ambitionen att lyfta smakupplevelsen i de svenska food to go-hyllorna. En lansering som tagit marknaden med storm. Idag är Picadeli marknadsledande inom segmentet, och varumärkets färdigpackade sallader, wraps och smörgåsar finns i över 1300 butiker runtom i landet.

Suget efter hälsosam och prisvärd snabbmat är rekordstort, och i den snabbväxande kategorin food-to-go har Picadeli tagit ledarpositionen:
– Vi är riktigt stolta över vår succélansering! På ett år har vi etablerat oss som det i särklass största varumärket i kategorin kylda färdigrätter. Att Picadeli skulle ta över rollen som ledande varumärke inom food-to-go var ett drömscenario för oss för ett år sedan – och nu är vi där, säger Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli.

En produkt som slagit alla förväntningar är Picadelis färdiga wraps. De är omåttligt populära, och har snabbt etablerat sig som Sveriges mest sålda wraps. Sedan lanseringen våren 2022 har svenskarna ätit 2 miljoner Picadeliwraps.

I sommar får Sveriges mest sålda wraps sällskap av en ny favorit, när årets nya smaker presenteras. Sammanlagt lanserar Picadeli fyra nyheter – en amerikansk sandwichklassiker, en knallrosa wrap, en krämig veggiesallad och en uppdaterad club sandwich! Hela sortimentet kommer med en smakgaranti, där kunden får full ersättning om den inte skulle vara nöjd.

En framgångsfaktor i lanseringen har varit samarbetet med Pressbyrån och 7-Eleven, som genom sin medvetna satsning på snabba, hälsosamma och smakrika alternativ har möjliggjort för kunderna att skapa goda vanor. Samarbetet innebär att Picadeli har rekordstor distribution i hela Sverige. Hos Pressbyrån och 7-Eleven har produkterna gått att köpa från start, och Picadelis food-to-go finns även hos Hemköp, Coop, ICA och Willys.

Under 2022 plockades 20 miljoner sallader ihop i någon av Picadelis 960 svenska salladsbarer. Tillsammans åt svenskarna 9 000 000 kilo sallad från Picadeli under fjolåret. Steget från sallad till food-to-go är inte långt:

– Framgången är en kombination av ambitiöst utbud, design som sticker ut och fantastiska produkter med god smak! Vi vågar vara roliga och hålla hög kvalitet samtidigt. Idag är vi varumärket med högst tillväxt i Sverige i butikshyllorna, och vi drivs av en vilja att elda på omställningen till mer hälsosamma och hållbara produkter. Som marknadsledare har vi ett ansvar att utveckla kategorin framåt – och det tar vi på allvar! Vi har märkt att lanseringen är en förlängning av salladsbarernas smaker – vi har helt enkelt skapat våra wraps med viljan att erbjuda goda sallader inslagna i bröd. Gott, nyttigt och roligt! säger Daniel Billfeldt.

2023 års nyheter inom food-to-go:

• Just Re-Lax Wrappie
    Sommaren är på ingång och vad passar då bättre än en färgglad wrap! Den här knallrosa röbetstortillan har Picadeli fyllt med lax och mangoslaw tillsammans med krispig spetskål och dijonnaise. En lekfull smakkombination som dessutom är vacker att titta på. Bara att luta sig tillbaka och njuta!

• In da Club Sandwich
    En traditionell clubsandwich - fast snäppet godare! Så kan vårens nykomling beskrivas. Den här Picadelismörgåsen består av en levaintoast med kycklingbacon, kyckling och krispig kålmix tillsammans med semitorkad tomat och aioli. Klassiska smaker när de är som bäst, helt enkelt.

• The American Dream BLT
    Premiummackan som får tankarna att vandra till Amerika. Här har en god råglevain fått sällskap av krispig kålmix, semitorkade tomater, kycklingbacon och en smaksäker dijonnaise. En Picadelinyhet som enkelt kan ätas on the go och som smakar really great!

• Creamy N’ Dreamy
    Sist men inte minst välkomnar Picadeli en ny veggie-medlem till salladsfamiljen. Den här gången med en bas av sallad och krispig kålmix som toppas med basilikadressad grynmix, Quorn, melon, rädisa, salladsost och ostkräm. Jackpot för den salladssugna som är på jakt efter ett gott, prisvärt och vegetariskt alternativ i farten!

Daniel Billfeldt

Managing Director Sverige