Ferrari tog hem första segern sedan 2013

Fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel körde igår i Malaysias Grand Prix hem Ferraris första seger sedan Spaniens GP 2013. Det var också hans första topplacering sedan Brasilien 2013. Tysken använde en tvåstoppstrategi på en bana som är känd för sin tuffa asfalt och extremt höga temperaturer för att slå de båda Mercedesförarna Hamilton och Rosberg som blev tvåa och trea.

Vettel startade påP Zero medium/vit och gjorde sitt första depåstopp med byte till ytterligare ett set medium på17:e varvet. Sista stinten, från varv 37 körde han sedan på den hårda, orangemarkerade gummiblandningen. Det var fjärde gången Vettel vann i Malaysia, vilket gör honom till tävlingens mest framgångsrike förare, och hans totalt 40:e seger i karriären.

Mercedesföraren Lewis Hamilton, som startade från pole position, använde en trestoppstrategi liksom stallkollegan Rosberg, som dock gjorde ett annorlunda däckval och avslutade racet på mediumdäck medan Hamilton använde den hårda gummiblandningen under sin sista stint.

Starten gick i bantemperaturer på 56°C, lika med toppnoteringen från förra säsongen. Trots att underlaget var tillräckligt varmt för att steka ägg på - vilket Pirelli visade på sin Instagramsida innan race - förekom ingen blåsbildning eller graining på de däck som fullföljde racet.

Alla startade på gummiblandning medium utom de båda McLarenförarna som kunde köra upp sig till poängplats innan de tvingades bryta. En tidig tre varv lång period med säkerhetsbil hjälpte till att spara däcken, men gav också möjlighet att byta till nya, något som flera topplacerade förare gjorde. Vettel i Ferrarin stannade dock ute medan Lewis Hamilton och Nico Rosberg i Mercedes gjorde ett stopp för byte till hårda däck. Vettel gick i depå från ledning för sitt första stopp och kom ut som trea, han kunde sedan med hjälp av farten från sina mediumdäck köra ikapp de båda Mercedesförarna och återta ledningen. Efter tyskens andra och sista depåstopp till hårda däck låg han tvåa bakom Hamilton men kunde sedan alltså ta hem segern efter att Hamilton gjort sitt sista stopp i ett race som hela tiden handlade om däckstrategier.

Toro Rossos Max Verstappen körde också en trestoppare och blev med sina 17 år den yngste förare i historien att ta poäng i en F1-tävling, han slog därmed rekordet som Daniil Kvyat tog förra säsongen.

En trestoppare blev också nyckeln till den fjärdeplats som Ferraris Kimi Räikkönen körde hem efter att ha hamnat längst bak i början av tävlingen när en konkurrent körde på honom och orsakade en punktering.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Jag tycker vi gjorde vårt jobb idag. Vi fick se en storartad strategisk uppgörelse mellan Ferrari och Mercedes, med två olika infallsvinklar på racet, som också påverkades av den tidiga säkerhetsbilsperioden. Trots de högsta bantemperaturer vi förmodligen kommer se under hela året, drabbades inte däcken av blåsbildning eller graining. Något som inte bara gjorde en tvåstoppare möjligt utan också ledde till seger. De olika däckstrategierna blev förutsättningar för en spännande kamp om racevinst och underströk också vilken skillnad det blir när man kan använda däcken på bästa sätt. Gratulationer till Ferrari och Sebastian Vettel för en riktigt minnesvärd seger.”

Snabbaste varvtiderna per gummiblandning

Hårda däck: Hamilton 1:43.125 - Vettel 1:43.648 - Massa 1:43.990

Medium: Rosberg 1:42.062 - Nasr 1:43.902 - Hamilton 1:43.976

Längsta stint

Hård: Carlos Sainz (23 varv). Medium: Valtteri Bottas (21 varv)

Pirellis Truth-O-Meter

Vi förutsåg en trestoppare som den säkraste strategin för att undvika effektförlust i däcken även om den teoretiska tidsskillnaden jämfört med en tvåstoppare var minimal. Allt skulle bero på hur man hanterade däcken, vilket bevisades av att Ferrari klarade av effektförlusterna i däcken och gick i mål som segrare med bara två stopp. Vårt förslag för bästa tvåstoppstrategi var start på medium och sedan stopp för hårda däck på varv 15 och 37. Vettel gjorde ett bättre val och gick för medium i två stints innan han bytte till hårda däck för sista stinten.

• sebastian vettel
  • ferrari

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.