Första racet i år för Pirellis supermjuka P Zero

Pirellis mjukaste däck, P Zero Supersoft med röd dekor, gör årsdebut i Monacos GP i helgen. Den andra gummiblandningen som kommer användas är den mjuka, som använts i tre av säsongens fem tävlingar så här långt.

Banan i Monaco är den långsammaste under hela året, med lägst medel- och kurvhastighet. Detta innebär att bilarna inte kan ställas in för aerodynamiskt grepp utan förarna måste lita på det mekaniska greppet, som genereras av däcken. Gummit måste också kunna värmas upp snabbt för att på kort tid ge maximal vidhäfting vid underlaget. Som vanligt på stadsbanor är asfalten hal med inslag av målade linjer, brunnslock och gupp, något som gör tävlingen till en än större utmaning för däcken. I år har delar av banan asfalterats om, i sektionen efter tunneln.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Monacos Grand Prix är förstås en viktig tävling för alla inblandade i F1, med sin unika atmosfär och utmaningar du inte hittar någon annanstans. De supermjuka däcken gör sin årsdebut här, de är precis som alla 2014 års slicks konstruerade med nya gummiblandningar som ger bättre livslängd. Slitaget är traditionellt väldigt lågt här i Monaco, så det är möjligt att fullfölja racet med bara ett stopp. Det är dock inte säkert att detta är den snabbaste metoden, strategierna kommer som vanligt spela en avgörande roll. Speciellt som banan är extremt svår att köra om på, ett bra kval är extremt viktigt. Vilken strategi än teamen väljer måste de vara flexibla eftersom det lätt händer incidenter på den smala banan, och risken för säkerhetsbil är hög. En nyckel till framgång är som vanligt att kunna läsa racet och dra fördel av det som sker ute på banan.”

Jean Alesi, Pirellis förarkonsult: ”Jag tävlade 12 gånger i Monte Carlo och förstod redan från början hur stor inverkan föraren har. Jag kommer aldrig glömma mitt första race 1990 i en Tyrrell-Ford med Pirellidäck, jag hade riktigt bra pace och körde i mål som tvåa bara en sekund bakom Ayrton Senna. Året efter var det dags för ännu en fantastisk podiumplacering, trea i en Ferrari efter Senna och Nigel Mansell. Banan i Monte Carlo belönar de som kan ställa in bilen och är skickliga bakom ratten snarare än de som kan lita till rå motorkraft. Du använder så mycket downforce som möjligt för att få hög hastighet genom kurvorna, något som det 3,3 km långa varvet mest består av. Däcken är förstås väldigt viktiga och teamen kommer kunna utnyttja de supermjuka däckens prestanda till fullo. Greppet i underlaget utvecklas mycket under helgen, på torsdagen är banan smutsig och vi lär få vänta tills gummit lagts ner i asfalten framåt lördag innan vi får se några riktigt bra varvtider. Strategierna kommer bli intressanta, jag tror att ett fräscht set supersofts i slutet av tävlingen skulle kunna bli avgörande.”

Banan ur däcksynpunkt

Monacos GP körs i ett unikt format, med friträningarna på torsdagen och inga F1-bilar på banan förrän på lördag. Banan är öppen för vanlig trafik på fredagen och detta påverkar greppnivån eftersom det mesta av gummit som läggs ner i asfalten på torsdag slits bort, dessutom dras smuts och skräp in på asfalten.

Utgångarna ur de långsamma kurvorna är det som kännetecknar Monacos GP och hjulspinn är en ständig risk. Årets turbomotorer med ökat vridmoment kommer förvärra detta och förarna måste verkligen tänka på att ta hand om sina bakdäck.

Eftersom mekaniskt grepp är viktigare än aerodynamiken, gäller det att hitta exakt rätt tidsfönster då däcken fungerar som bäst. En jämn och mjuk körstil och noggrann uppvärmning av däcken är vitalt för att uppnå detta.

Det supermjuka däcket fungerar optimalt i relativt låga arbetstemperaturer medan det mjuka behöver högre värme, något som gör att det fungerar bra även under tuffare förhållanden, vädret i Monaco kan vara omväxlande.

Monacos GP vinns sällan från startpositioner längre ner i startfältet och kvalificeringen är extremt viktig. Dock kan även de snabbaste bilarna hindras av trafik i de trånga passagerna på banan och lika viktigt som att vara snabb under kvalet är det att hitta tillfällen då banan är så tom som möjligt.

Nico Rosberg vann i sin Mercedes förra året efter att ha tagit pole position. Han använde en tvåstoppstrategi (supersoft-mjuk-supersoft), men tävlingen påverkades också av två perioder med säkerhetsbil, som gav förarna ett gratis depåstopp.

Mer information om Monacos GP och de unika krav detta race ställer på däcken finns i denna 3D-video som du hittar på Pirellis nya F1-magasin på webben. Filmen kan användas fritt av media.

• monacos grand prix
  • premiär