Spaniens GP ställer höga krav på däcken

Formel 1 återvänder till Europa och ett av årets nyckelrace: Spaniens GP på Circuit de Catalunya i Montmelo utanför Barcelona. Till tävlingen på den snabba och krävande banan har Pirelli valt de två hårdaste gummiblandningarna: orangemarkerad hård och medium med vit dekor. F1-teamen har jobbat hårt med uppgraderingar på bilarna den senaste treveckorsperioden, något som kommer öka påfrestningarna på däcken.

Efter tävlingen är det dags för den andra av årets tester under pågående säsong, där Sauber, Toro Rosso, McLaren och Force India bl a skall testa däck för Pirellis räkning.

Banan i Montmelo är välkänt territorium för teamen och traditionellt används detta GP för att testa rejäla uppdateringar av bilarna med högre prestanda och förbättrad aerodynamik. Detta medför ännu större påfrestningar på däcken på en redan krävande bana med snabba, svepande kurvor. Därav Pirellis val av de två hårdaste gummiblandningarna i F1-sortimentet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Man säger ofta att Spaniens GP är det race där teamen och bilarna visar upp sin riktiga form under året. Går en bil bra i Barcelona kan den förväntas vara snabb på alla andra banor. Detta gäller även för däcken eftersom banan är en av de mest krävande under hela säsongen. Långa och snabba kurvor, t ex kurva 3, som skickar mängder av energi genom konstruktionen, vilket gör att däcken i hög grad förlorar grepp allteftersom man kör. Asfalten är mycket sträv och vi brukar få höga lufttemperaturer, något som ytterligare påverkar däckens funktion. Tidigare har vi haft upp till 4 depåstopp här, men med de förändringar på däcken vi genomfört till i år hoppas vi nu på max tre stopp för majoriteten av förarna. Vi fick en bra start på vårt förberedelsearbete inför nästa år med den första testen under pågående säsong i Bahrain. Nu ser vi fram mot att bygga vidare på det jobbet med nästa test efter Spaniens GP, där fyra team deltar.”

Jean Alesi, Pirellis förarkonsult: ”Circuit de Catalunya är en av de tuffaste under hela året. Asfalten är sträv och framförallt gör alla snabba kurvor som man går igenom under acceleration att bakdäcken tar mycket stryk. Rätt setup på bilen är absolut avgörande för att hålla kontroll på slitaget. Misslyckas man här, äts bakdäcken upp och du förlorar tempot. Även acceleration och inbromsningar är ett problem, med slitna däck får du längre bromssträckor och har svårt att få fäste ut ur kurvorna. Det skall bli intressant att se hur årets bilar fungerar här i Barcelona, teoretiskt borde minskad downforce innebära lägre fysiska påfrestningar på förarna. Teamen kommer ha med sig mängder av uppgraderingar til Spaniens GP, så vi får se hur det påverkar prestandan.”

Banan ur däcksynpunkt

Försäsongstesterna i Formel 1 har traditionellt körts i Barcelona så länge förarna minns, men i år genomfördes dessa i Jerez and Bahrain. Därför kommer teamen och Pirelli till banan utan kunskap om hur de nya bilarna fungerar på denna plats.

Mest påfrestningar på däcken sker på vänster sida, speciellt bakdäcket som får jobba hårt i accelerationer ut ur kurvorna. Sidokrafterna på de båda vänsterdäcken är de näst högsta under säsongen.

Med all energi som går genom gummit når temperaturen i däckets yta som mest 130 °C. Med bara en lång raka finns få möjligheter för däcket att svalna av under varvet.

Det hårda däcket fungerar bäst under hög arbetstemperatur och det har designats för säsongens mest extrema förhållanden med höga yttertemperaturer. Mediumdäckets arbetsområde är som bäst under lägre temperatur och kombinationen av de båda gummiblandningarna täcker upp för en stor mängd förhållanden som kan uppstå under Spaniens GP.

Åtta av de senaste 10 racen i Barcelona har vunnits från pole position, något som förstås gör kvalet extremt viktigt. Banan är svår att köra om på och strategierna blir ett viktigt medel för att förbättra sin position, något som förra årets tävling är ett bevis för.

2013 vann Fernando Alonso i Ferrari efter en 4-stoppstrategi, före Kimi Raikkonen, Lotus, som gjorde tre stopp. Alonsos seger innebar ett nytt rekord då han blev den förste i historien att vinna från en så låg startposition som femte plats på griden.

Mer fakta om Circuito de Catalunya i Barcelona och de påfrestningar som banan ger på däcken finns i en nyproducerad 3D-video - fri för användning i media - som du hittar på denna länk.

Besök även vår webbsida med andra nyheter från Pirelli.

• spaniens gp
  • kimi räikkönen